Článek
Zřícení lávky pro pěší v Miami zabilo nejméně šest lidí, deset osob je zraněno. Oznámili to v pátek záchranáři. Stále hledají případné další oběti v troskách stavby, které jsou nebezpečné a nestabilní. Lávka se ve čtvrtek zřítila poblíž kampusu Floridské mezinárodní univerzity. Pod sutinami téměř tisícitunové konstrukce zůstalo osm automobilů.
Na místo neštěstí přijel floridský guvernér Rick Scott a senátor Marco Rubio. Prezident Donald Trump na Twitteru poděkoval těm, kdo na místě pomáhají, za jejich kuráž.
Scott v rozhovoru s médii prohlásil, že „všichni tvrdě pracují, abychom se ujistili, že zachráníme každého, kdo může být zachráněn“. Dodal, že vyšetřování bude zjišťovat, co a proč se stalo, a že případní viníci budou hnáni k odpovědnosti. „Rodiny mrtvých a raněných si zaslouží vědět, kde se stala chyba,“ doplnil Rubio.
Záchranáři se psy v troskách betonu a zkrouceného kovu pátrají po známkách života. Šéf místních požárníků Dave Downey uvedl, že kromě cvičených psů jim pomáhají kamery a poslechová zařízení. V jednu chvíli policie požádala televizní vrtulníky, aby se vzdálily od místa neštěstí, a mohly tak být slyšet případné hlasy lidí volajících o pomoc.
Záchranné práce komplikuje nejistota ohledně pevnosti zbytku mostu. Jeho části zůstaly nakloněné viset ve vzduchu. „Odstraňujeme trosky kousek po kousku. Je to velmi nestabilní,“ řekl Downey.
Svědci události popisují, že v okamžiku zřícení lávky přemosťující jednu z nejrušnějších silnic na jižní Floridě byly pod konstrukcí vozy, které zastavily u semaforu na červenou.
Lávka o délce 53 metrů, která měla být zcela dokončena v příštím roce, se od minulé soboty klenula nad osmiproudou silnicí. Americká média uvádějí, že přemostění, které se zhroutilo, bylo dokončeno v sobotu a že konstrukce měla hmotnost 950 tun. Lávka za 14,2 milionu dolarů (293 milionů Kč) měla umožnit snadný přístup do školy.
Univerzita uvedla, že stavba měla odolat hurikánům páté, tedy nejvyšší, kategorie a měla vydržet 100 let. Most byl dílem společnosti Munilla Construction Management, která projekt připravovala spolu s firmou FIGG Engineering. Obě už oznámily, že budou s vyšetřovateli plně spolupracovat.
Podle projektu měla být lávka lanovým mostem s opěrným pilířem. V okamžiku zřícení mostu ale hlavní pilíř instalován nebyl a není jasné, co stavaři použili jako dočasnou oporu, píše agentura AP.