Článek
V Tišnově na Brněnsku vykolejily dnes dopoledne poslední dva vagony rychlíku Vysočina jedoucího z Prahy do Brna. „Příčina nehody je předmětem vyšetřování,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Došlo k takzvané vidlicové jízdě, kdy přední část předposledního vozu jela na jinou kolej než jeho zadní část.
„Nejde o vážnou nehodu, vagony se nijak nepřevrátily. Příčina nehody je zatím nejasná, začalo vyšetřování. Podle našich informací nebyl problém na straně dopravce, tedy Českých drah,“ řekla Seznam Zprávám Gabriela Novotná, mluvčí ČD.
„Škoda na vlaku činí podle odhadu 1,5 milionu korun, na kolejích je 300 000 korun, na trakčním vedení půl milionu, na zabezpečovacím zařízení 150 000 korun,“ dodal Kučera.
Na trati Havlíčkův Brod - Brno došlo ve stanici Tišnov k vykolejení posledních dvou vozů soupravy na výhybce. V tuto chvíli probíhá zajištění náhradní autobusové dopravy. Nedošlo ke zranění cestujících. Omlouváme se cestujícím za vzniklé komplikace.
— České dráhy, a.s. (@ceskedrahy_) August 13, 2020
Z vlaku hasiči evakuovali 150 lidí. Trať je zavřená, České dráhy zajišťují náhradní autobusovou dopravu. Předpokládané zprovoznění trati je 23:00, původní odhad byl 18:00.
Mluvčí Správy železnic Marek Illiaš řekl, že vlak projížděl sníženou rychlostí místem, kde je výluka. „Při průjezdu výhybkou došlo k vykolejení. Drážní hasiči se snaží vozy dát zpět na koleje. Až se tak stane, zkontrolujeme stav výhybky,“ uvedl Illiaš.
Zatím tedy není zcela jasné, co se stalo, ve hře je právě technická závada. Nehodu bez zranění popisují také policisté, hasiči i záchranáři.
„Všechny složky IZS dnes ráno spěchaly k nahlášenému vykolejení vlaku do Tišnova. Jak se později ukázalo, nehoda se naštěstí obešla bez zranění,“ uvedla policie na Twitteru.
Také podle mluvčí jihomoravských záchranářů Michaely Bothové se událost obešla bez zranění. Záchranná služba původně poslala na místo čtyři posádky včetně vrtulníku. „Je to ale bez zranění. S cestujícími jsme komunikovali a nikdo nebyl ve stavu, že by vyžadoval naše ošetření,“ uvedla Bothová.
Podle mluvčího policie Bohumila Maláška jel vlak z Prahy a Havlíčkova Brodu směrem na Brno a mezi přejezdem v Předklášteří a tišnovským nádražím vykolejil. Trať vedoucí přes Vysočinu není hlavním koridorem, ten vede přes Pardubice a Českou Třebovou.
Série nehod
Jde přitom o další železniční incident v řadě. Nejtragičtěji dopadla srážka vlaků u Perninku na Karlovarsku. Na začátku července tam při střetu osobních vlaků zemřeli dva lidé, 24 se jich zranilo. „Ve vlacích jelo v době srážky asi 30 lidí včetně vlakového personálu. Policie v případu zahájila vyšetřování pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Jednu osobu jsme zadrželi,“ řekla krajská policejní mluvčí Zuzana Týřová. Jde podle ní o strojvůdce vlaku jedoucího do Karlových Varů.
Další tragická nehoda se v polovině července stala u Českého Brodu, kde narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Při nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby. V obou případech šlo o vlaky Českých drah.
Vedle těchto velkých neštěstí se ale odehrává celá série drobnějších nehod. Na konci července například v Přelouči na Pardubicku hořela lokomotiva osobního vlaku. Hasiči evakuovali 40 cestujících. Nikomu se nic nestalo.
V úterý ráno se zase na nádraží v Jihlavě srazil nákladní vlak s lokomotivou kvůli nedodržení zákazu jízdy. Oba stroje vykolejily, nikdo se nezranil. Nehoda způsobila podle Drážní inspekce škodu 7,3 milionu korun.
S vlaky se srazily i automobily, po srážce na Pelhřimovsku a Benešovsku zemřely počátkem srpna řidičky z obou vozů.