Článek
Na první příčce ji nedávno nahradila Renáta Kellnerová. Přesto je strojírenský byznys druhé nejbohatší Češky Jitky Komárkové v dobré kondici a nezdolal ho nouzový stav, celosvětová pandemie ani konec výroby jednoho z dceřiných podniků.
Mezinárodní skupina Bonatrans, která má výrobní závody kromě domovského Bohumína i v německém Oberhausenu, v Indii a obchodní zastoupení v Hongkongu, výrazně zvedla tržby i klíčový zisk EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů).
Tržby skupina loni navýšila na 7,9 miliardy korun (v roce 2019 dosáhla 7,66 miliardy korun). Provozní zisk EBITDA o 13 procent na 1,3 miliardy korun. Zisk po zdanění pak činil 375 milionů korun (v roce 2019 to bylo 414 milionů).
Masivní investice
I přestože nouzový stav po celém světě výrazně přibrzdil dopravu či možnost služebního cestování, nemohl si Bonatrans, který vyrábí hlavně železničních dvojkolí, na nedostatek práce stěžovat.
Zakázky opět plně vytížily naše výrobní kapacity na celý rok.
„Zakázková náplň opět plně vytížila naše výrobní kapacity na celý rok, čemuž se navzdory všem okolnostem dokázal přizpůsobit plný výkon výroby,“ stojí v aktuálně publikované konsolidované výroční zprávě Bonatrans Group. Samotná Komárková s médii nekomunikuje.
Podnikatelka, která řídí svůj podnik s manželem Alešem Cechlem, výrazně modernizuje své zařízení. Za minulý rok proinvestovala rekordních 880 milionů korun, především do přestavby obráběcí linky kol, do karuselové pece na válcovně a zahájila stavbu nové linky nedestruktivního zkoušení s automatickou manipulací.
Jitka Komárková
- Forbes ohodnocuje její majetek na více než 8 miliard korun.
- Po skonu Petra Kellnera ji na postu nejbohatší ženy Česka vystřídala Renáta Kellnerová.
- O skupinu Bonatrans vede spor se svým otcem Karlem Komárkem starším.
- Je sestrou Karla Komárka, který ovládá skupinu KKCG.
Kromě toho mířily investice i do ekologicky šetrných projektů. V areálu v Bohumíně připravují projekty výstavby solární elektrárny a rekuperace odpadního tepla. „Obdobné prostředky jako v uplynulém roce jsou rozpočtovány na investice i pro rok 2021,“ stojí ve zprávě.
V Tibetu i pod La Manche
Bonatrans vyrábí především dvojkolí a jejich díly, tj. kola, nápravy, kotouče a obruče pro kolejová vozidla. Většina vyráběných kol je celistvá, jen menší odpružená kola například pro tramvaje či vozy metra jsou skládaná.
Kolejová vozidla s dvojkolími Bonatransu jezdí ve více než 80 zemích světa. Například na nejvýše položené železnici světa v Tibetu či nejníže položené trati pod mořem v tunelech pod kanálem La Manche, či na vysokorychlostních železnicích v Německu a na TGV ve Francii.
Bonatrans musela loni na sklonku roku uzavřít slévárnu a související provozy výroby kotlů a radiátorů dceřiné firmy Viadrus z Bohumína, která je největším českým výrobcem topenářské techniky. Ročně vyráběla zhruba 25 tisíc kotlů a asi 300 tisíc radiátorů. V první polovině roku propustila přibližně 250 zaměstnanců.