Hlavní obsah

V Šumperku se otevřelo nové autobusové nádraží, cestujícím slouží moderní technologie

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Z nového šumperského autobusového nádraží, které bylo zrekonstruováno za 169 milionů korun, v pondělí vyjely první autobusy. Podle zástupců města jde o jedno z nejmodernějších autobusových nádraží v zemi.

Článek

Tvůrci projektu mysleli i na zázemí - včetně vzrostlé zelené střechy, ochlazování a rosení nástupišť v horkých dnech i nové klimatizované výpravní budovy. Přestavba nádraží byla jednou z největších investic Šumperka za poslední roky.

Projekt si vyžádal několik let příprav, projektové práce začaly v roce 2014. Stavba byla zahájena v květnu 2019 za omezeného provozu nádraží. Hlavní část stavebních prací odstartovala v lednu loňského roku. Po dobu rekonstrukce se zastávky autobusových linek přesunuly do Jeremenkovy a Fialovy ulice. Dneškem se provoz autobusového nádraží vrátil na původní místo. „Chtěl bych všem poděkovat za trpělivost i za kroky navíc k náhradním nástupištím při přestupech z vlaku na autobus,“ uvedl starosta Šumperka Tomáš Spurný.

Na nádraží jsou čtyři nástupiště s 12 zastávkami pro příměstské autobusové linky, jedna zastávka je určena pro linky MHD a tři stání pro výstup. Nástupiště kryjí střechy se zeleným porostem. „Mobiliář doplnily chytré lavičky, cestující mají k dispozici bezdrátové nabíječky i klasické a USB zásuvky na dobíjení mobilních telefonů a dalších zařízení. Nástupiště osvětlují chytré lampy, které reagují na pohyb a dle potřeby mění intenzitu osvětlení. Samozřejmostí je možnost wi-fi připojení,“ uvedl místostarosta Jakub Jirgl.

Na koncích nástupišť byly vysazeny vzrostlé stromy, zelení byla osázena i další místa v areálu nádraží i přednádraží. Součástí je retenční nádrž na dešťovou vodu na rosení nástupišť v horkých dnech a zálivku zelených střech a zeleně. Zelenou střechu má také nová výpravní budova s čekárnou pro cestující. Velká pozornost byla věnována také navigaci a informování cestujících. V prvních dnech provozu budou na nádraží působit terénní informátoři pro případné dotazy cestujících, uvedl Petr Nemrava ze společnosti ČSAD Ostrava, která je provozovatelem autobusového nádraží.

Rozsáhlou rekonstrukcí prošlo přednádraží na druhé straně Jesenické ulice, která lokalitu protíná. Vzniklo zde parkoviště pro 130 automobilů a devět stání pro autobusy. Vyrostla zde i cyklověž pro uložení 118 jízdních kol. Areál hlídá kamerový systém.

Doporučované