Článek
V Sixtově domě, který právě prochází přestavbou, přímo v jedné z nejcennějších lokalit staré Prahy při vyústění Celetné ulice do Staroměstského náměstí, objevili památkáři částečně dochované gotické malby. Asi nejzajímavější z nich je vyobrazení svatého Kryštofa nesoucího dítě – Krista, umístěné na východní sousedské zdi v prvním patře domu. V objektu, vlastně komplexu několika domů s bohatou stavební historií, jehož nejstarší části pocházejí až z 12. a 13. století, byla rozpoznána také řada dalších dokladů jeho středověké podoby, především pozůstatky průčelí s velkými okny.
Přestavba podstatné části bloku tvořícího jižní frontu Staroměstského náměstí a ohraničeného ulicemi Železnou, Kamzíkovou a Celetnou je podle památkářů jednou z nejrozsáhlejších a stavebních akcí v jedné z nejhodnotnějších částí pražské památkové rezervace za několik posledních desetiletí. „Však také formát a rozsah záměru výstavby luxusního hotelu propojením řady cenných městských domů byl definován již v 90. letech 20. století, kdy se začalo se stavebními pracemi. Ty byly ovšem na více než dvacet let přerušeny, domy zůstaly prázdné a jejich fyzický stav se časem dále zhoršoval. K obnovení stavební činnosti došlo v roce 2019,“ konstatují památkáři.
Nyní objevená malba představuje frontálně zobrazenou hlavu s plasticky provedenou svatozáří, část nohou s prsty, různé relikty draperie – umělecké ztvárnění látek – a levou ruku držící hůl, jež je v horní části rozvětvena a olistěna. „Podle všeho se jedná o oblíbený motiv sv. Kryštofa, světce vysoké, mohutné postavy, nesoucího dítě – Krista. Zatímco hlava Krista je poměrně dobře dochována, hlava sv. Kryštofa je kromě obvodových partií – částí svatozáře, vlasů a vousů – z větší části zničena. Už nyní můžeme konstatovat, že máme co do činění s velmi kvalitní malbou. Její vznik klademe předběžně do konce 13. či možná spíše začátku 14. století. Východní část domu, která obsahuje nalezenou malbu, byla dle zápisu v městských knihách pocházejícího z roku 1414 součástí sousedního domu a teprve v uvedeném roce byla připojena k domu, který se později začal nazývat Sixtův,“ dodali památkáři.
Odkryté malby nyní čeká restaurátorský průzkum, konzervace a zabezpečení. Dalším úkolem bude podle památkářů jejich zařazení do kontextu dobového umění a pátrání po srovnatelných příkladech u nás i v zahraničí.