Hlavní obsah

V Rybníkách vyrábí kytary z trámů i starého stolu, je o ně zájem

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Nástroje s příběhem, z nichž každý je unikát, vyrábí v malé dílně v Rybníkách na Znojemsku muzikant a kytarář Jan Fic.

Článek

Jako materiál používá staré trámy, elektrickou kytaru umí zhotovit i z poškrábané desky stolu nebo ze dřeva, které 4500 let leželo v bažině. „V průměru stihnu vyrobit dvě kytary za měsíc,“ řekl Fic v rozhovoru s ČTK. Jeho nástroje nacházejí kupce brzy po vystavení na internetu.

Kytary nabízené pod značkou Red Bird Instruments jsou výsledkem ruční práce, o čemž svým způsobem vypovídá i jejich logo - jednoduše načrtnutý červený ptáček. Fic logo vymyslel poté, co se při práci poranil dlátem a na ruce si udělal ránu ve tvaru písmena ypsilon - anebo letícího ptáčka.

Právě na ruční výrobě a individuálním přístupu je značka založená, zdůraznil Fic. V dílně používá pásovou pilu, brusku nebo frézu, ale žádné programovatelné, počítačem řízené obráběcí stroje. Má vlastně podobné vybavení, jaké před 70 lety používal legendární americký výrobce kytar Leo Fender.

Fic o svých kytarách hovoří jako o „moderním retru“ nebo o vintage stylu. Tvar a technické řešení volně odkazuje k historickým vzorům, povrchová úprava často přiznává praskliny či jiné nedokonalosti materiálu. Cílem není vyrobit naleštěný nástroj pro hudební velkoprodejny, důležitější je „duše“ kytary.

„Nejsou v tom žádné mýty nebo magie. Když máte nástroj, který vám dělá potěšení, když máte tu kytaru rád, dobře se vám na ni hraje, tím pádem víc hrajete, víc cvičíte, roztáčí se taková spirála. Nemusí to být jen tím, že kytara má nebeský tón, ale i tím, že vás těší, jak vypadá, že víte, jak vznikla, že na tom někdo nechal ruce, že má nějaký příběh,“ řekl Fic, jehož nástroje používají bluesmani, jazzmani i rockeři.

Ve výrobě kytar je Fic samouk, s prvními pokusy začal ve 13 letech. Leccos se naučil od otce-kutila, něco vyčetl z knih nebo odkoukal z YouTube. Později zjistil, že v okolí ještě žijí kytaráři vyučení na zaniklé škole v Moravském Krumlově, kteří sice profesi nedělají, ale mohou mu předat své zkušenosti.

Po osvojení základních dovedností si Fic už podle svých slov spíše hraje a experimentuje, třeba s kombinací různých dřev pro tělo, krk a další součásti kytary. Každé dřevo se hodí na něco jiného. V kytaru proměnil Fic i desku svého dílenského stolu, pocházející možná z poloviny 19. století. Nohy se rozpadly, deska ale ještě dostala nový život jako tělo hudebního nástroje.

Fic vyrábí i třístrunné „krabicové“ kytary, podobné těm, které si kdysi z nouze vyráběli bluesmani někde v mississippské deltě z krabic od doutníků. Jednu takovou, v černé barvě a se symbolem lebky a zkřížených hnátů, používá Fic také jako svůj hlavní koncertní nástroj. Kromě kytarářské práce se aktivně věnuje i hudební činnosti, letos mu vyšla nová deska nazvaná Potom. Koncertovat nyní Fic kvůli koronavirovým opatřením nemůže. Na výrobu kytar s „duší“ se ale zatím žádná omezení nevztahují.

Doporučované