Hlavní obsah

V Radotíně nahradí nová lávka stávající, plán magistrátu padl

Foto: Seznam Zprávy

.

Radnice pražského Radotína nechá vyměnit stávající lávku pro pěší a cyklisty přes Berounku, která je v havarijním stavu.

Článek

Řešení nahradilo původní plán magistrátu stavby mohutnější lávky na jiném místě, který se na více než dva roky zasekl. Jak vyplývá z informací na webu radnice, městská část chce začít stavět na podzim a hotovo mít do konce července příštího roku. Stavba i i s projektovou dokumentací má vyjít na 40 milionů korun bez DPH.

Nynější lávka z roku 1994 je kvůli povodním v letech 2002 a 2013 ve špatném stavu. V roce 2014 byla provizorně podepřena ocelovými podpěrami, další zpevnění bylo provedeno v dubnu 2018. Následně magistrát vypsal tendr na novou lávku. Podle tehdejších informací měla být postavena nejpozději loni, proces se však na více než dva roky zdržel kvůli stížnosti jednoho z účastníků soutěže u antimonopolního úřadu.

Současnou lávku má do správy svěřenou městská část, která ji musí udržovat. Po protahujících se odkladech se radnice podle starosty Karla Hanzlíka rozhodla jít místo magistrátního projektu jinou cestou a vyměnit stávající zavěšenou lávku za podobnou, avšak modernější. Napomohlo tomu podle Hanzlíka i to, že z popudu obcí podél toku není Berounka na seznamu řek vhodných ke splavnění loděmi, s čímž počítal původní projekt mostu s pilíři. Bez nutnosti umožnit proplutí větších lodí bude stačit subtilnější zavěšená lávka, dodal.

Konstrukce bude stejně jako ta původní vycházet z návrhu architekta Josefa Pleskota, původní lávce se bude i podobat a některé prvky zůstanou s úpravami zachovány. Charakteristický pylon podobný lodnímu stěžni bude podle informací radnice vyšší a lávka se čtyřmi metry o něco širší. V době stavby, která by měla začít na podzim, umožní chodcům a cyklistům přechod řeky provizorní řešení v podobě pontonové lávky umístěné kousek po proudu. Městská část v červnu na základě letos vypracovaného návrhu nové lávky od architekta Pleskota vypsala tendr na stavební firmu a zároveň projektanta tzv. metodou Design & Build.

Na původně plánované lávce magistrát pracoval od roku 2014. Měla vést jinudy než stávající - na pravém břehu byla navržena k napojení na ulici K Radotínu, na levém pak na ulici Nad Berounkou. V tendru z roku 2018 byly předpokládané náklady na stavbu stanoveny na 61,9 milionu korun, s ohledem na růst cen stavebních prací a materiálů by však finální cena byla pravděpodobně vyšší.

Praha má se stavem mostů a lávek dlouhodobě problémy. V prosinci 2017 se zřítila lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou, při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Město loni dokončilo stavbu náhrady. Letos by měla začít stavba nové lávky mezi Karlínem a Holešovicemi přes ostrov Štvanice. Z mostů je ve špatném stavu například Libeňský, Hlávkův nebo Palackého most. Technická správa komunikací také od loňska opravuje pilíře vytíženého Barrandovského mostu.

Související témata:

Doporučované