Článek
„V prosinci byl po část měsíce povolen maloobchodní prodej ve všech prodejnách, což se projevilo meziročním zvýšením maloobchodních tržeb o 3,7 procenta,“ vyčíslili statistici.
Například prodejny s výrobky pro domácnost hlásily podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziročně o více než osm procent vyšší tržby. Tržby za prodej prostřednictvím internetu si také v prosinci udržely více než třicetiprocentní růst.
Za celý rok 2020 však maloobchodní tržby mírně klesly. „Největší pokles zaznamenaly specializované prodejny s oděvy a obuví,“ řekla Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ. Zřetelně se tedy projevily lockdowny a s nimi i zavřené prodejny.
„Za celý rok 2020 v maloobchodě kromě motorových vozidel se tržby očištěné o kalendářní vlivy snížily reálně meziročně o 0,9 procenta, bez očištění o 0,6 procenta. Neočištěné tržby za pohonné hmoty klesly o 7,9 procenta,“ uvedl na svém webu ČSÚ.
Tržby za potraviny stagnovaly i přesto, že prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin zaznamenal růst o 0,8 procenta. Specializované prodejny s potravinami zaznamenaly pokles tržeb o 12,6 procenta.
Nejvíce rostly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 28,2 %). Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se tržby zvýšily za počítačové a komunikační zařízení (o 2,5 %), za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (o 1,5 %) a za výrobky pro domácnost (o 1,2 %).
Pokles tržeb zaznamenaly prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 10,9 %) a s oděvy a obuví (o 29,6 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2020 činil 100,9 %.
Velcí vydělali, malí zaniknou
„Velké řetězce vydělaly na nuceném přesunu spotřebitelů od místních menších obchodů. I proto, že si ve velkých řetězcích mohli lidé vedle potravin koupit i další zboží, které například v zavřených prodejnách s obuví nemohli. Mnoho těchto specializovaných obchodů covidová opatření nepřežije, a ekonomický ruch center našich měst se tak opět o něco utiší a dojíždění do obchodních center na okraji se zvýší,“ upozornil ekonom společnosti Natland Petr Bartoň.
V motoristickém segmentu se tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně snížily o 15,4 procenta, bez očištění o 15,3 procenta. Neočištěné tržby za opravy motorových vozidel meziročně klesly o 13 procent a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 15,9 procenta.
„Lidé v loňském roce trávili více času doma, kde se věnovali vylepšování svých obydlí. Obchodníci díky tomu evidují zvýšené tržby za výrobky pro domácnost. Naopak tržby v oblasti kultury, sportu a rekreace se výrazně propadly. Sešup tržeb evidují i obchodníci s oděvy a obuví. V dobách, kdy se rušily společenské akce, si lidé moc nového oblečení nepořizovali,“ doplnil ekonom BHS Štěpán Křeček.