Hlavní obsah

V pražských ulicích náhle přibylo pět set sdílených elektrokol. Aplikace se snaží, aby bicykly nepřekážely

V Praze začala jezdit elektrokola Freebike.Video: Aleš Černý, Jan Marek, Seznam Zprávy

Stovky svítivě zelených elektrokol rozmístila začátkem dubna po pražských ulicích společnost Homeport. Jedná se tak po Rekolech a koloběžkách Lime o další příklad tzv. bezstanicového bikesharingu.

Článek

Sdílená kola se odemykají i platí prostřednictvím mobilní aplikace Freebike. Za službou stojí firma Homeport, která sídlí v pražském Karlíně, kde také vyvíjí vlastní elektrická kola, jejichž některé části zároveň přímo ve svém sídle tiskne na 3D tiskárnách.

Firmu vlastní anglicko-český investor Charles Butler, který v Česku dlouhodobě podniká v realitách, módě a kdysi zakládal řetězec Datart.

Zajímavé je, že společnost už delší dobu provozuje službu Freebike nebo jiný bikesharing založený na svých technologiích ve více než dvaceti městech po Evropě i mimo ni. Například ve Finsku, Polsku, Velké Británii a na Slovensku. „Zahraničí bylo na bikesharing připraveno dříve a byla tam po něm i větší poptávka,“ vysvětluje community manažerka pražského Homeportu Petra Holečková.

Test alternativní dopravy v Praze.Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

Od dubna už ale služba funguje i na území Prahy 1 až 8 a navíc v Horních Počernicích a částečně na Praze 10.

Provozovatelů bikesharingu působí v Praze už několik. Největší je společnost Rekola, která v Praze a dalších českých městech působí už několik let a pro letošní sezonu počítá v metropoli s osmi stovkami růžových kol. Jako novinku zavede také elektrokola.

Když loni v září začaly po Praze jezdit ještě stovky elektrokoloběžek Lime, ukázalo se, že česká metropole není pro velké množství sdílených bicyklů úplně vhodná. Jednak mnoho lidí jezdilo po chodníku, což se samozřejmě nesmí. Zároveň se množily stížnosti na to, že koloběžky odložené na chodníku překážejí chodcům.

Lime proto následně ze svého území vykázala Praha 2, která v aplikaci zůstává „červená“ dosud. Navíc se k ní přidaly i další lokality.

Freebike o tomto problému ví a snaží se mu ve spolupráci s městskými částmi předcházet. V Praze 1 a 2 lze kolo odevzdat pouze v takzvaných virtuálních stanicích. To jsou místa zobrazená na mapě v aplikaci, kde jsou kola po dohodě s městskými částmi tolerována.

Jinde uživateli aplikace na základě GPS souřadnic nedovolí jízdu ukončit, a tudíž mu pořád běží pronájem. Ve zbytku Prahy potom kolo lze „zaparkovat“ i mimo virtuální stanice, ovšem za 25korunový poplatek. „Tím chceme uživatele motivovat, aby kola nechávali ve virtuálních stanicích,“ vysvětluje Holečková, která má v pražském Homeportu na starosti komunikaci s městem.

Služba Freebike účtuje po minutách. Když využijete elektromotor, stojí půjčení elektrokola 2 koruny na minutu, pokud se rozhodnete spolehnout na vlastní šlapání, je to za korunu a navíc máte úvodní desetiminutovku zadarmo.

Rekola účtují v Praze 24 korun za hodinu, během prvních deseti jízd je zároveň úvodní čtvrthodina zdarma. Lime si strhává 2 koruny za minutu a k tomu „nástupní taxu“ 25 korun.

Ve srovnání s dalšími pražskými alternativami tak Freebike vychází levně na krátkou vzdálenost bez elektropohonu. S využitím elektromotoru se potom obecně cenově řadí mezi růžová bezmotorová Rekola a elektrokoloběžky Lime.

Související témata:

Doporučované