Hlavní obsah

V pražském Dox+ zazní 16. listopadu avantgardní hudba Bernharda Langa

Ilustrační foto.

V pražském sále Dox+ zazní 16. listopadu avantgardní hudba Bernharda Langa v podání mezinárodního souboru Ostravská banda a PKF - Prague Philharmonia.

Článek

Posluchači se mohou těšit hned na tři velké orchestrální skladby, a to v české, pražské a světové premiéře. Dirigenty budou Petr Kotík a Johannes Kalitzke, sólisty Miroslav Beinhauer (klavír) a Gareth Davis (basklarinet).

Koncert v DOXu zahájí Langova Monadologie XXXIV Loops for Ludvik pro klavír a orchestr, v níž mu byl zdrojem Třetí klavírní koncert c moll Ludwiga van Beethovena, jehož původní tvar a rozvržení při přepisu do značné míry zachoval. „Z Beethovenova čtyřhlasého zápisu jsem vytvořil mikrotonální dvanáctihlas, který na původních harmoniích leží jako takový závoj. Tato skladba, stejně jako všechny ostatní Monadologie, pracuje s buněčnými monadickými zdrojovými materiály, které jsou přeměněny na chaotické systémy. Výsledkem je hyper-virtuózní hodinový strojek, inspirovaný video projekty Raffaela Montaneze Ortize,“ uvedl Lang.

Následovat bude skladba DW 28 Loops for Davis pro basklarinet a orchestr, kterou Lang věnoval basklarinetistovi Garethu Davisovi. Závěrečná skladba Monadologie XXXVII Loops for Leoš vznikla pro festival Ostravské dny. „Nápad se dostavil rychle, na Janáčka už jsem si myslel dlouho. Jako předobraz jsem pro svou orchestrální skladbu zvolil cyklus Po zarostlém chodníčku, konkrétně části Naše večery a Dobrou noc. Loops for Leoš jsem napsal ve Vídni během srpna 2017, třetí větu jsem dokončil před rokem pro koncert v pražském sále DOX+, který se měl původně konat v listopadu 2020,“ sdělil rakouský skladatel.

Lang je v ostravském hudebním okruhu považován za takřka domácího autora. Jeho skladby se od roku 2009 pravidelně objevují na festivalech Ostravské dny a NODO/New Opera Days Ostrava a na severu Moravy působí také jako lektor Institutu Ostravské dny. Inspiračními vlivy lineckého rodáka Langa jsou nejen evropská klasická hudba či avantgarda 20. století, ale také jazz, free jazz, rock, punk, techno, EDM, elektronická a počítačová hudba, v jeho nejnovější opeře Der Hetzer i rap. Ve své tvorbě využívá také rozmanitých filozofických konceptů. K dosažení maximálního účinku si vypomáhá novodobými technologiemi a samplováním. Kromě studia hudby (kompozice, jazz, klasický klavír) se Lang také vzdělával v oblasti filozofie a německé filologie.

Související témata:

Doporučované