Článek
„Toto je zkušební vzorek, na kterém grafici s dopravním podnikem a výrobcem testovali různé odstíny a detaily, jak by autobus měl být nalakován. Je to vůz, který by stejně šel na celolakovou přeměnu, takže jsme ani za tento autobus neutratili nic navíc,“ řekl dnes primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Novou podobu dostanou veškeré dopravní prostředky zapojené do Pražské integrované dopravy, a to jak na území Prahy, tak Středočeského kraje. A to podle vítězného návrhu grafického studia superlative.works. Současné vozy se přemalovávat nebudou, nově pořizované již budou v současném designu.
Podívejte se, jak nový design vypadá:
Přemalovávat původní vozy bude dopravní podnik jen ve výjimečných případech. Podnik obnovuje vozový park asi po stovce autobusů ročně. Celkem jich má přes tisícovku. Bude tedy trvat přibližně deset let, než budou všechny vozy jezdit v nové podobě.
Vedení města změnu v minulosti zdůvodňovalo zejména tím, že se systém Pražské integrované dopravy (PID) postupně rozšiřuje do Středočeského kraje a spolu s tím je vhodná doba na sjednocení podoby vozů v celém systému, aby bylo jasné na první pohled, že v daném dopravním prostředku platí „pražská“ jízdenka.
Oproti dřívějším podobám má vůz podle Scheinherra méně barev, takže je na něm méně dílů nalakovaných v odlišných barvách. „A je jich i dokonce menší počet,“ řekl. Nový design tak nebude při údržbě stát víc peněz než u starých vozů.
„Tento design je z 98 procent konečný. Budeme ještě dolaďovat piktogramy, bude se dolaďovat logo, takže nějaké drobnosti tam ještě budou, ale v zásadě je to konečný design,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Manuál bude hotov do konce letošního roku. Popisovat bude 76 typů vozidel Pražské integrované dopravy. V dokumentu bude uvedeno například to, kde má být logo PID nebo kde budou orientační piktogramy. „Po schválení (vedením města) se stane standardem a tyto podoby budeme v pražských ulicích i ve Středočeském kraji potkávat,“ řekl Petr Tomčík, ředitel organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD.
Změnu podoby vozů v uplynulých týdnech kritizovala například opozice nebo koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). Podle kritiků jde o plýtvání penězi. Scheinherr kritiku opakovaně odmítl, město podle něj nový design nebude stát žádné peníze navíc.
Proti plánu také veřejně vystoupil architekt Patrik Kotas, který vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra a který vedení města hrozí právním sporem kvůli ochraně duševního vlastnictví.
„Jde mi hlavně o princip. Zásadně změní mé dílo novými barvami, ale ani se nikdo na mě kvůli tomu neobrátil,“ řekl Kotas. Dodal, že změna barev podle něj povede k porušení bezpečnostních norem. „Neřeší například výstražné barvy u dveří,“ upozornil.
Pražská integrovaná doprava zahrnuje území Prahy a část Středočeského kraje a tvoří ji pražské linky metra, tramvají a autobusů a rovněž linky příměstských autobusů a vlaky označené písmenem S. Do Pražské integrované dopravy spadá také lanovka na Petřín. Systém má jednotné jízdné a tarifní podmínky a jízdní řády jsou tvořeny tak, aby na sebe vzájemně u jednotlivých druhů dopravy navazovaly.