Článek
Projekt dostal na starosti organizátor pražské MHD Ropid, který po dokončení zkušební fáze vyhodnotí zájem ze strany cestujících a navrhne další postup.
Sdílená kola jsou podle vedení města přínosným doplňkem veřejné dopravy. „Na krátké a střední vzdálenosti se jedná o nejekologičtější individuální dopravní prostředek,“ píše se ve schváleném materiálu. Cílem projektu je ověřit, jaký je mezi pražskými cestujícími MHD o využívání sdílených kol zájem, a nabídnout majitelům časových kuponů další možnost dopravy v metropoli na kratší vzdálenosti.
Možnost zapůjčit si na první čtvrt hodinu kolo zdarma se bude týkat majitelů kuponů vázaných na jméno v pásmu P zahrnujícím linky pražské MHD, a to od měsíčních po roční. Na zkušební provoz město vyčlenilo 2,4 milionu korun, po jejímž vyčerpání Ropid projekt ukončí a vyhodnotí.
„Snažíme se o to, aby tam byla zapojena i sdílená elektrokola,“ doplnil po jednání radních náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Dodal, že s ohledem na nutnost půjčovat si kola s pomocí mobilní aplikace nebude možné službu zajistit pro ty cestující, kteří stále využívají papírový kupon.
V Praze provozují sdílená kola či elektrokola firmy Rekola, NextBike, Bolt nebo Homeport. Město plánuje s provozovateli uzavřít memorandum a následně uzavřít smlouvy o spolupráci, které by měly být se všemi provozovateli stejné. Pro spuštění projektu bude také nutné upravit odbavovací systém tak, aby lidé mohli k zapůjčení kola využít například mobilní aplikaci PID Lítačka.
Praha uzavřela memorandum s provozovateli sdílených dopravních prostředků i v minulém volebním období. Jako problematická se však ukázala společnost Lime, která v metropoli provozuje sdílené elektrokoloběžky a kterou kritizuje magistrát i centrální městské části za to, že podle nich nedostatečně vymáhají pravidla pro odkládání vozítek a jejich pohyb na chodnících. Současné vedení města v roce 2019 memorandum s firmou vypovědělo.
Připravované nové memorandum má podle dřívějších informací zahrnovat jak provozovatele sdílených kol, tak elektrokoloběžek. Zároveň zastupitelé města v červnu schválili, že Praha navrhne novelu zákona, která by umožnila omezit rychlost jízdy pro kola a elektrokoloběžky na chodnících, kde mohou díky výjimkám jezdit, na méně než stávající limit 20 kilometrů za hodinu.