Hlavní obsah

„V podstatě jsem lhal úřadu," napsal pilot o bezpečnostním systému Boeingu 737 MAX

Boeing 737 MAX.

Interní komunikace mezi dvěma pracovníky americké strojírenské společnosti Boeing z roku 2016 naznačuje, že firma možná poskytla Federálnímu úřadu pro letectví (FAA) zavádějící informace o klíčovém bezpečnostním systému letounů 737 MAX, jejichž provoz byl letos v důsledku dvou vážných nehod přerušen. S odvoláním na zdroje obeznámené se situací to dnes uvedla agentura Reuters. Akcie Boeingu v reakci na zprávu odepsaly až čtyři procenta.

Článek

Úřad dnes potvrdil, že Boeing ho ve čtvrtek informoval o textových zprávách zaměstnanců, které popisují komunikaci s FAA ohledně certifikace letounů 737 MAX v roce 2016. Podle New York Times ve zprávách z roku 2016 pilot píše, že v podstatě lhal Federálnímu úřadu pro letectví.

Úřad tyto zprávy zaměstnanců označil za znepokojivé a dodal, že získané informace zkoumá, aby mohl rozhodnout o dalším postupu. Podle zdrojů Reuters tato interní komunikace vyvolává pochybnosti ohledně fungování stabilizačního systému MCAS spojovaného s haváriemi letadel 737 MAX.

Boeing 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines se letos 10. března zřítil krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo nepřežil. Stejný stroj měl nehodu loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.

Provoz letounů Boeing 737 MAX byl po těchto nehodách po celém světě pozastaven. Boeing v polovině března také přerušil dodávky strojů 737 MAX zákazníkům.

Akcie Boeingu se po propadu až o čtyři procenta prodávaly zhruba za 353 dolarů. Letošní maximum činí zhruba 446 dolarů, minimum asi 310 dolarů.

Doporučované