Článek
„Promiňte, panstvo, nemáte náhodou někdo chuť na dobrou brazilskou kávu?“ Hláška z filmu Kulový blesk zanechala v Češích hlubokou stopu i po více než 40 letech. Právě brazilská káva patří k nejoblíbenějším artiklům, který si Češi napříč republikou objednávají v pražírně Cafe Eternity, která připravuje zrna podle chuti svých zákazníků v Albrechticích u Českého Těšína.
„Patří k nejprodávanějším. Není vyloženě kyselá ani hořká, je spíš sladká, s čokoládo-kakaovými a oříškovými tóny. Když lidé popisují, jakou kávu by si přáli, tak 9 z 10 se přiblíží právě charakteru kávy z Brazílie,“ říká Michal Štusek, který praží čerstvou kávu téměř 20 let.
Začal s tím ve Spojených státech, kam se vydal na přelomu tisíciletí na zkušenou a proto, aby se naučil anglicky. Chodil do školy, pracoval v hotelích a restauracích, a když jednou s přítelkyní seděli doma a dívali se na televizi, zaujal je pořad o kávě, který barvitě popisoval to, jak čerstvě napražená káva poskytuje nepředstavitelně dobrý zážitek.
„Zaujalo nás to a šli jsme čerstvě praženou kávu ochutnat. Dali jsme si etiopský Harrar a naprosto nás uchvátil. Připomínal lehce borůvkový džus a byl úžasný. Pochopili jsme to, co se říkalo v pořadu, že zatímco víno má přes 400 aromatických látek, čerstvě namletá káva jich má přes 800. A tak jsme si koupili pražící stroj a začali jsme experimentovat,“ popisuje začátky pražení muž, který do té doby kupoval kávu v supermarketech ve velkých plechovkách a žádné větší povědomí o ní neměl.
Na získávání kávových zkušeností je podle něj Amerika výborná. Kávu tam pije každý ve velkém množství, takže i menší město má svou vlastní pražírnu či dvě. A protože trh je obrovský, žádná krutá konkurence na něm nepanuje a pražiči si pomáhají a radí.
Po několika letech v USA se Štusek vrátil se svou přítelkyní zpátky, za ušetřené peníze si koupili nový pražící stroj, který uměl upražit osm kilogramů za hodinu a v roce 2006 si v Karviné otevřeli svou první pražírnu. „Začátky byly velmi těžké. Češi byli zvyklí na velké nadnárodní značky Lavazza a Illy a nevěděli, proč by měli utrácet víc peněz za čerstvě praženou kávu. Neměli s tím žádné zkušenosti, a tak jsme chodili po trzích, které pro nás byly po zaplacení nákladů ztrátové, a seznamovali jsme je s tím,“ popisuje podnikatel.
Z počátku prodávali drtivou část produkce velkoobchodně, což jim zaručovalo jistý příjem i za cenu malých marží. Později si přibrali kavárny, nakoupili druhý stroj s kapacitou 60 kilogramů kávy za hodinu a přesunuli se do větších prostor v Albrechticích.
Začali se také více orientovat na maloobchodní prodej, který od počátku považovali za velice důležitý distribuční kanál i kvůli tomu, že na něm lze získat nejlepší marže. Pražírna začala pořádat pravidelné degustace, soutěže na sociálních sítích a investovala čtvrt milionu do nových internetových stránek.
„Zákazník, který si nás najde sám, je naším nejlepším zákazníkem. Podobě e-shopu jsme proto věnovali hodně a sestavili jsme ho podle toho, jak nám zákazníci sami v dotazníku popsali, co je pro ně u kávy důležité. Jejich pohled se velmi lišil od našeho profesního vnímání. E-shop jsme však plně přizpůsobili tomu jejich,“ popisuje Štusek.
Vyhledávání optimální kávy tak není například seřazeno podle druhů či ceny, ale podle kyselosti (acidity) kávy, země původu, intenzity chuti a způsobu přípravy. Netradiční pravidla má i věrnostní program pro zákazníky. Kdokoliv, kdo nakoupí nad určitou hranici začínající na 5000 korun, tak má pak už doživotně stanovenou slevu. Nákupy se přitom nesčítají v rámci jednoho roku, jak to bývá obvyklé jinde, ale neomezenou dobu. Kdo překročí částku 100 000 korun, má už navždy 15% slevu.
„Investice se nám vyplatila. Před covidem-19 jsme měli polovinu zákazníků z velkoobchodu a z kaváren a polovinu z maloobchodu, nyní, když jsou kavárny a obchody zavřeny, tak nám 80 procent prodejů dělají koncoví zákazníci a jen pětina vše ostatní. Tržby nám meziročně stouply o 40 procent a VIP zákazníků s útratou přes 100 tisíc korun máme více než 100,“ pochvaluje si Štusek.
Lidé přitom nyní za kávu utrácejí vyšší částky než dříve. Zatímco před pandemií si kupovali nejčastěji kávu v cenové relaci 400 až 700 Kč/kg, dnes mají větší odbyt dražší značky v rozmezí 700 až 800 Kč/kg.
Druhý stroj tak už nestačí pokrýt poptávku a v provozu je nejčastěji třetí, který má kapacitu 120 kilogramů kávy za hodinu, tedy dvojnásobek druhého pořízeného stroje a patnáctinásobek prvního. Štusek však i přes nárůst objednávek razí pro sebe i svého zaměstnance trend spokojeného žití.
Kromě období začátků podnikání pracovalo Cafe Eternity vždy čtyři dny v týdnu. Dva dny praží a dva ostatní zpracovává objednávky, balí je a expeduje. Pátek mívá volný. Jedná Štusek ve volný den s novými zákazníky, nebo vyhledává nové kávy? „Ne, volno je od toho, aby bylo volno. Jsem s rodinou, sportuju a snažím se užívat život a i pro zaměstnance to je myslím nejlepší benefit,“ odpovídá lehce překvapeně.
„Chtěl bych mít v nabídce etiopskou Harraru, která mě okouzlila v USA, doručené vzorky ale nebyly nikdy tak dokonalé jako naše první káva. Nevím, zda to je vzpomínka, která nemá nic společného s realitou, podobně, jako když vzpomínáte na svůj velký pokojíček z dětství, který je ve skutečnosti malý, nicméně já věřím tomu, že ji najdu, a pak ji budou moci lidé ochutnat i zde,“ odhaluje plány do budoucna Štusek.