Článek
Po pardubických regionálních tratích jich bude jezdit 16, uvedli dnes zástupci Českých drah (ČD).
Podle národního dopravce byly vozy ve dvou třetinách své životnosti. Vozy, které vyráběla východoněmecká vagonka v Bautzenu v letech 1989 až 1991, mohou být díky obnově v provozu dalších deset až 15 let.
Dřív se těmto vlakům říkalo Honeckerova pomsta (podle šéfa východoněmeckých komunistů Ericha Honeckera), protože nebyly moc pohodlné. Měly sedačky z koženky a nebylo mezi nimi moc místa, řekl ČTK ředitel Regionálního obchodního centra Pardubice Tomáš Netolický.
„Na sedačkách byli cestující stísnění, rozteče mezi sedadly byly opravdu malé. Teď budou mít lidé mnohem větší komfort, víc místa pro nohy, sedačky jsou potažené mikroplyší s pohodlnou opěrkou pro hlavu,“ řekl Netolický.
Vozy mají zásuvky 230 V, USB konektory pro nabíjení elektroniky, audiovizuální systém s LCD monitory, wi-fi, velkoobjemové police na zavazadla nebo místa pro kočárky a jízdní kola. Ve voze je 79 míst sezení, místo původních 96.
„K úpravám jsme měli připomínky, dopravce nám vyšel vstříc. Když jsem se byl podívat na modernizaci v depu, sedl jsem si k okýnku a koše, které pod ním byly, mi tlačily na kolena, tak jsme je poprosili, aby je dali uliček, přání nám splnili,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).
Národní dopravce vybere pro modernizaci vozů dodavatele. Vítěz tendru následně získá zakázku na modernizaci 16 vozů pro Pardubický kraj a opci na 36 vozů, které dopravce nasadí ve Středočeském kraji nebo v jiných regionech. Cena za jeden vůz by podle Netolického neměla přesáhnout deset milionů korun.
Modernizace vagonů typu Bdmtee je součástí kontraktu o regionální železniční dopravě s Pardubickým krajem. Vozy jsou v Pardubickém kraji běžně v provozu. „Pro kraj to byla jedna z možností, jak zlepšit kulturu cestování a neinvestovat zas příliš velké množství financí, toto je zlatá střední cesta,“ řekl Netolický.
Náklady na modernizaci hejtmanství zaplatí v kilometrech, které platí dopravci za provozování regionální přepravy. S investicemi pak bude pokračovat. Podle Kortyše Pardubický kraj postupně investuje do nových vlaků miliardu korun. Hradit by je opět měl dopravci v platbách za ujeté kilometry.
„Vytipovali jsme si trasy, kde jezdí nejvíc lidí a vozy tam jsou provozně na hraně. Tam bychom rádi dali nové vlakové soupravy. Udělali jsme si seznam a vyšlo nám to skoro na miliardu. Protože jedna souprava stojí 150 až 200 milionů korun, koupíme jich pět a máme po miliardě,“ řekl Kortyš.