Článek
V severním Německu začal cestující přepravovat první vodíkem poháněný vlak na světě. Na trasách v Dolním Sasku mezi městy Bremervörde, Bremerhaven, Buxtehude a Cuxhaven donedávna operovaly pouze vlaky s dieselovými motory, které však nejsou příliš ekologické. Podle Stefana Schranka, projektového manažera francouzské společnosti Alstom, která vlaky vyrábí, se jedná o první vlak, který neprodukuje žádné emise a nevyužívá přitom elektrického vedení. „Jedná se v podstatě o elektrický vlak. Ale elektřina, která ho pohání, nepochází z elektrického vedení, nýbrž z palivových článků,” doplnil Schrank.
Elektrickou energii vyrábí směs vodíku s kyslíkem v palivových článcích motoru. Dopravní expert Jens Hilgenberg však upozorňuje, že tato metoda je skutečně ekologická pouze v případě, že samotný vodík pochází z obnovitelných zdrojů energie. „Pokud byly k výrobě vodíku použity obnovitelné zdroje energie, pak se skutečně jedná o ekologicky vyráběnou elektřinu bez vypouštění emisí.”
Jedinými vedlejšími produkty této metody tak zůstávají voda a pára. Hilgenberg dodává, že jednodušší by bylo trať elektrifikovat a přivádět tak elektřinu do motoru přímo. Nicméně na některých místech to není možné a v takovém případě jsou vodíkem poháněné vlaky tím nejekologičtějším řešením.
Společnost Alstom plánuje do Dolního Saska v příštích třech letech dodat dalších 14 takových vlaků v hodnotě 81 milionů eur, v přepočtu přes dvě miliardy korun. A zájem mají i ostatní německé spolkové země. Ačkoliv je cena vodíkem poháněných vlaků vyšší, kompenzuje ji jejich delší životnost a také nižší náklady na jejich provoz a údržbu.
Na rozdíl od jiných obnovitelných zdrojů energie, jako je vítr nebo sluneční svit, ekologicky vyrobený vodík nepodléhá výkyvům v dodávkách, jelikož po jeho výrobě je možné jej uskladnit a použít až v příhodnou dobu. Toho využívají i samotné vlaky, které neupotřebenou energii ukládají do lithiových baterií na palubě.