Hlavní obsah

V nástupu elektromobilů se skrývá utajená hrozba. Hasiči už trénují, pojišťovny počítají

Hasiči upozorňují, že hašení hořícího elektromobilu se zásadně liší od požáru, kterým vzplane klasický vůz.

Více času, obezřetnosti a hasiva. S nástupem elektromobilů na tuzemské silnice se nezmění jen palivo, ale také práce hasičů. Elektromobily totiž hoří jinak. Tuzemské pojišťovací domy zatím kvůli krátké historii elektromobility v Česku nezdražují, ale do budoucna úpravu sazeb nevylučují.

Článek

Automobilky včetně českých se naplno pustily do vývoje a prodeje elektroaut, politici v nich vidí klimatickou spásu. S érou elektromobility však přichází i jeden problém, o kterém se zatím moc nemluví.

Když vzplanou, vozy na elektřinu se chovají jinak než auta na benzin nebo naftu.

Zatím to nevadí. Jenže počet aut na baterku brázdících české silnice se má během deseti let zvýšit o dva řády. Zatímco teď jich jezdí pár tisíc, v roce 2030 to mají být statisíce.

První zkušenosti hasičů ukazují, že když začne hořet elektromobil, jde doslova o vteřiny. Největším úskalím ve srovnání s požárem auta na běžné pohonné hmoty je velká rychlost požáru a značná intenzita hoření. Během 15 sekund mohou teploty dosahovat až 400 stupňů Celsia. Navíc se uvolňují toxické plyny, které jsou zejména v uzavřených prostorách životu nebezpečné.

Hrozí také úraz elektřinou. Pokud se nepodaří auto „vyndat ze zásuvky", je problém nejen s hašením, ale také třeba s vyprošťováním zaklesnuté posádky.

Hasiči už postup při elektrifikovaných silničních nehodách intenzivně zkoumají a získávají první zkušenosti – ačkoli se zatím jednalo jen o pár případů. Podle mluvčí Hasičského záchranného sboru Nicole Studené jsou nicméně požárníci na zásahy u dopravních nehod automobilů s hybridním pohonem nebo elektromotorem připraveni. „Elektromobily a efektivní zásah v případě dopravních nehod jsou také tématem průběžné odborné přípravy jednotek i jednorázových seminářů pro výjezdové hasiče,“ doplnila.

Hasiči musí nejdříve přijít na to, že jde o auto na elektrický pohon. Pak je třeba ho odpojit od baterie. K jeho uhašení je ale třeba velké množství času a hasiva.

Pokud se auto odpojit od proudu nepodaří, hasit se nemůže. V takovém případě se nechá auto vyhořet a hasiči chrání okolí. Ani pak ale není vyhráno. Kvůli chemickým reakcím u poškozených baterií se totiž požár může několikrát opětovně vznítit. Je potřeba vůz odstavit a sledovat.

Poněkud kuriózní, nicméně funkční řešení zvolili například nizozemští hasiči ve městě Breda. Ti stále ještě kouřící hybridní BMW i8 po uhašení plamenů ponořili celé na 24 hodin do vodní nádrže. Vodu kontaminovanou chemikáliemi z baterií vozu pak šetrně zlikvidovali.

Studená uvedla, že hasiči aktuálně vylepšují ve spolupráci se Škodou Auto a dalšími institucemi podrobnou metodiku, jak v případě takového požáru postupovat.

Pro efektivní uhašení požáru je například potřeba využívat nové druhy hasiv a technických prostředků – nová čerpadla, hadice či speciální proudnice. „V případě zahoření baterie se využívá speciálně upravené zařízení CCS Cobra a speciální hasivo na hašení trakčních baterií,“ informoval mluvčí mladoboleslavské automobilky Štěpán Řehák.

K hlavním nebezpečím při zásahu hasičů u elektromobilu patří:

  • Možný úraz elektrickým proudem - Vozidlo používá vysokonapěťové systémy, může zde být až několik set voltů.
  • Nečekaný rozjezd - Auto může být v tzv. „ready stavu“ a je připraveno k jízdě. Z tohoto důvodu je nutné k vozidlu přistupovat z boku a při stabilizaci vozidlu dát pod kola klíny zepředu i zezadu.
  • Rychlý rozvoj požáru v počáteční fázi - Explozivní hoření HV baterie - některé baterie mohou při požáru uvolňovat plyny, až muže dojít k jejich roztržení.
  • Požár elektromobilu, který je připojen na nabíjecí stanici - Bez klíčků od vozidla nelze odpojit od sítě

Dá se předpokládat, že likvidace požáru bude náročnější i finančně. Pak se nabízí logická otázka, zda a jak se to odrazí v autopojištění. Podle reakcí největších oslovených pojišťoven zatím nijak. Vzhledem ke stále nízkému počtu elektromobilů na českých silnicích totiž nemají k detailní analýze dostatek dat. Problematiku ale bedlivě sledují a možné zdražení pojištění připouštějí.

„V případě, že budou náklady na likvidaci škod způsobené na elektromobilech vyšší, než je obvyklý průměr, a navýší se tzv. průměrná škoda, je možné, že pojišťovny tento trend promítnou do cen povinného ručení u všech vozidel, tedy nejen elektromobilů,“ míní Roman Joch, expert na pojišťovnictví z KPMG Česká republika.

Anketa

Uvažujete o tom, že vaše příští auto bude jezdit na něco jiného než benzin nebo naftu?
Ano, uvažuji o elektrickém autě
16,1 %
Ano, ale nechci elektrické auto
6,9 %
Ne, zůstanu u klasiky
77 %
Celkem hlasovalo 46070 čtenářů.

Pojišťovny svou cenovou politiku pravidelně vyhodnocují a sledují dostatečnost pojistného na krytí škod. To pravidelně kontroluje i Česká národní banka. Vybrané pojistné musí stačit na to, aby z něj byly uhrazeny veškeré náklady související se škodou.

„Stanovení sazby jde, kromě jiného, až na úroveň modelu vozu, případně jeho motorizace a paliva,“ konstatoval Milan Káňa, mluvčí Kooperativy, která pojišťuje na 600 osobních elektromobilů. „Pokud by se potvrdil vámi uvedený předpoklad (vyšší náklady na likvidaci požáru – pozn. red.), měl by dopad na výši pojistného, respektive na jeho nárůst,“ doplnil. „Kromě uvedených vyšších nákladů na zásah hasičů předpokládáme rovněž vyšší náklady na opravy vozidel po nehodě, kdy je technologie opravy složitější, delší, a tedy i dražší – nutnost ‚bezpečnostního‘ odstavení vozu před započetím opravy, nutnost výměny celé bateriové sady a podobně,“ dodal zástupce Kooperativy.

ČSOB Pojišťovna má mezi klienty řádově desítky majitelů elektromobilů. Dosud žádný z nich požár nepostihl, nehody byly „jen“ plechařina. „Zatím praxe nenasvědčuje tomu, že by elektrická auta byla rizikovější. Více ukáže čas, až budou tato auta rozšířenější,“ řekl mluvčí instituce Petr Milata.

Požárů aut na elektriku bude spolu s rostoucím počtem těchto vozů přibývat. Zatím u nás jezdí 2,8 tisíce čistých elektromobilů a 1 500 hybridů. Petr Knap ze společnosti EY pro Seznam Zprávy nedávno uvedl, že v rozmezí let 2020 až 2030 u nás bude celková flotila vozů na baterii mezi 100 až 200 tisíci. Hlavní objem budou podle něj tvořit hybridy. Ministerstvo průmyslu čeká do roku 2030 růst na 200 tisíc osobních elektromobilů, 16 tisíc dodávek a asi 600 elektrobusů. Pražský magistrát ale ve svých výhledech čeká kolem roku 2030 dokonce až 700 tisíc vozů na baterii v celém Česku, zhruba sto tisíc z toho pak v Praze.

Podle zástupce KPMG může mít vliv na cenu pojištění kromě navýšení počtu elektromobilů i případné navyšování škod na zdraví.

Doporučované