Článek
Ministerstvo dopravy v současné době alternativní paliva podporuje. Do roku 2027 chce uvolnit šest miliard korun na výstavby nabíjecích stanic pro elektromobily. Ale jde to i bez dotací.
Projekt v Lovosicích je toho důkazem. Největší stanice v Česku se nachází u dálnice D8, nabídne 16 napájecích míst včetně osmi rychlonabíječek a čtyř míst pro obyvatele Lovosic. Jinde v Česku rostou spíše menší, především dvoumístné huby.
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na vzniku nové stanice spolupracovaly radnice Lovosic, firmy Tesla a Ionity, Komora obnovitelných zdrojů a společnost RenoEnergie, kterou vlastní Miroslav Dvořák, bývalý generální ředitel Českého Aeroholdingu a Letiště Praha. Projekt vyšel přibližně na 15 milionů korun a jeho návratnost iniciátoři odhadují mezi osmi až patnácti lety, v závislosti na rozmachu elektromobility.
„Díky spolupráci a finanční spoluúčasti RenoEnergie, Tesly a Ionity a města se projekt obešel bez dotací,“ popisuje člen představenstva RenoEnergií Jakub Helus.
Tesla a Ionity podle něj staví rychlonabíječky bez finanční podpory státu často. „K nabíječkám se často umísťují solární panely, které zajistí malou část elektřiny přímo z udržitelných zdrojů,“ dodává Helus. Lovosickému projektu tak nahrává nedaleká vodní elektrárna Píšťany, jež spadá pod RenoEnergie. Ta je totiž schopna zajistit pro nabíječky všechnu elektřinu z obnovitelných zdrojů. Díky blízkosti jde navíc o levnější zdroj.
Lovosice však nejsou jediným městem, které představí nový zelený hub. „Současně otevíráme dobíjecí huby i v Plzni a Českých Budějovicích, takže se počet ultrarychlých stanic přes noc prakticky zdvojnásobí,“ dodává výkonný ředitel Asociace pro elektromobilitu České republiky Lukáš Hataš. Všechny lokality vznikly bez dotací a napájí je obnovitelné zdroje.
Podle Hataše jde o velký posun v rámci české elektromobility. „Po roce 2030 bude v Česku potřeba asi 4000 takových tranzitních stojanů pro doplnění energie na cestě.“ Z šesti miliard, které stát v rámci operačního programu OPD III. na nízkouhlíkové technologie, tedy elektromobily či výstavby stanic, vyhradil, je možné čerpat až 50 procent z nákladů a mohou ji čerpat veškeré podniky.
Z Drážďan do Prahy přes Lovosice
Projekt je celosvětově nejzelenějším dobíjecím hubem, zároveň jde o první lokalitu, kde došlo k nahrazení asfaltu recyklovaným otevřeným povrchem, který umožňuje vsakování dešťových srážek.
Samotné Lovosice se však zelené pověsti zdaleka netěší, spíš se o nich mluví v souvislosti s horší kvalitou ovzduší kvůli chemickému průmyslu. I proto se radnice v projektu angažuje.
„Původní myšlenka spočívala v tom, že přivedeme z Píšťan více zeleného proudu do sportovišť, která tu máme. Zároveň chceme pokračovat v trendu snižování uhlíkové stopy,“ říká starosta města Milan Dian (ANO).
Podle Diana jde i o strategickou příležitost, protože poptávka po elektromobilech a udržitelných zdrojích poroste. Okolí Lovosic bylo z hlediska nabíjení hluchým místem. Město se však nachází na tahu z Drážďan do Prahy, lokalita je tedy výhodná. Starosta si tak od nabíječek slibuje i posílení cestovního ruchu. „Tímto krokem se zároveň snažíme o podporu elektromobility v Česku,“ dodává Dian.
V současné době se připravuje dalších 27 podobných lokalit u dálnic a ve městech, které by mohly do budoucna snížit emise v dopravě.
Aktuálně je lokalita s největším počtem dobíjecích stanic Vystrkov u Humpolce, kde je k dispozici 12 dobíjecích bodů, z toho jedna tzv. ultrarychlá dobíjecí stanice (výkon 175 kW).