Článek
Městský dvoumístný elektromobil, spadající do kategorie řidičského oprávnění malého motocyklu, bude mít rychlost do 45 kilometrů v hodině. Usednout za volant Fida tak budou moci řidiči od 15 let. Vhodný má být i pro seniory, lidi s postižením, rozvážkové firmy nebo pro systém sdílení aut. Na jedno nabití ujede dvě stě kilometrů.
Na jaře prošel zkonstruovaný funkční vzorek prvními testovacími jízdami na uzavřeném okruhu. „Z hlediska pohonu dopadly jízdy velmi dobře, všichni byli nadšení. Dynamické vlastnosti jsou velmi hezké, těch pětačtyřicet je tam hned,“ řekl člen vývojového týmu Lukáš Krčmář z liberecké Fakulty mechatroniky.
Právě odborníci z Technické univerzity pro elektromobil navrhli a vyvíjejí kompletní elektrickou výzbroj. „Elektroniku připravujeme k napojení na centrální řídicí jednotku. Vše se testuje tak, aby motorky stěračů, blinkry nebo zámky fungovaly, jak mají,“ popsal Petr Bílek.
Autorem designu je Karel Vránek, absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Na konstrukci se podílel i čtyřnásobný mistr republiky ve formulových vozech Jaroslav Vorel.
Interiér vozu je stejně jako karoserie navržen z kompozitu, který je pro vyšší pevnost a lehkost vyplněn pěnou.
„Chceme nabídnout jednoduché, lehké vozidlo, ekologicky vstřícné, s minimálními provozními náklady, snadné k pochopení a opravě. Cena by se mohla pohybovat mezi dvěma a třemi sty tisíci korun,“ říká za firmu Combatra, která se na vývoji podílí, Miloslav Kolomazník, absolvent liberecké univerzity.
Připravované vozidlo by se mělo vyrábět v malých sériích. Nanejvýš 500 až 1 000 kusů ročně.
O koncept Fida, představovaného ještě před koronakrizí na různých výstavách, měl mimo jiné zájem indický investor. „Teď nám vše zpřetrhal koronavirus. Nicméně projekt skončí letos v září a do té doby musíme mít hotový prototyp a nástroje, aby se vozidlo mohlo začít vyrábět. Homologace sice není součástí projektu, ale chceme na ní začít pracovat. Věříme, že by se to mohlo podařit během příštího roku,“ doplnil Kolomazník.
Na vývoji auta se podílejí také studenti liberecké strojní fakulty. „Náš student Jan Peča vyvíjí přístrojový panel vozidla. Programuje grafiku displeje a vytvářel software do řídicí jednotky, která bude s displejem komunikovat. Když to zjednoduším, ladí to, aby se rozblikaly žárovky, když řidič zmáčkne blinkry, a aby se na displeji, respektive přístrojovém panelu objevily i kontrolky. Zároveň chceme, aby řešení odpovídalo moderním trendům,“ doplnil Bílek.
Univerzita pro Fido, což je zatím jen pracovní název, také navrhla a testovala elektrický pohon, baterii a její dobíjení. Vozidlo získalo 48V baterii, která pohání dva na sobě nezávislé motory v zadní nápravě. „U motorů se dá nezávisle regulovat točivý moment. Motory v kolech jsou výhodné právě pro malosériovou výrobu jednoduchých vozidel – relativně snadno se na vozidlo osadí a není potřeba převodovka s poloosami,“ vysvětlil Pavel Jandura, vedoucí vývojového týmu.
Vyvíjené auto je konceptem podobné Renaultu Twizy. Fido má ale nabízet více místa pro druhého člena posádky. A to díky tomu, že sedačka českého vozu bude umístěna diagonálně za řidičem. Verze určená pro potřeby firem nabídne jen místo pro řidiče a zbytek bude tvořit úložný prostor o objemu 700 litrů. Vozidlo bude svými rozměry úsporné. Konstruktéři dosáhli délky 2 450 mm a šířky 1 380 mm, auto by tak mohlo parkovat kolmo k chodníku.