Hlavní obsah

V Liberci nutně potřebuje opravu 16 mostů a dvě lávky

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Ve stotisícovém Liberci nutně potřebuje opravu 18 ze 147 mostů a lávek ve vlastnictví města.

Článek

Náklady na rekonstrukci 16 mostů a dvou lávek radnice podle náměstka primátora Jiřího Šolce (Starostové pro Liberecký kraj) odhaduje na bezmála 100 milionů korun bez daně.

„Žádný most není v takovém stavu, že bychom ho museli okamžitě zavřít, ale jsou mosty, které vyžadují neprodleně opravu. Typicky třeba most v Proletářské ulici, který vede nad silnicí I/35. Nebo most Ke Hluboké nad vlakovou tratí,“ uvedl Šolc. Náklady na opravu mostu v Proletářské mezi Vescem a Doubím město odhaduje na 20 milionů a u mostu Ke Hluboké v Pilínkově skoro na deset milionů. Opravu nutně potřebuje i most u pekáren na Hanychovské ulici, nad nímž vede tramvajová trať z centra do Horního Hanychova. Most muselo město už loni nechat provizorně podepřít výdřevou, jeho rekonstrukce si vyžádá minimálně 8,5 milionu. Na více než dvojnásobek pak přijde oprava mostu přes Lužickou Nisu v Machníně nedaleko archivu.

Stav mostů v Liberci se v předchozích letech zhoršoval. V havarijním stavu je šest mostů a ve velmi špatném dalších 20, které jsou ve správě města. Do roku 2013 dávala radnice 300 000 korun na údržbu všech mostů, od roku 2015 se tato částka postupně navýšila na dva až tři miliony ročně. I to je ale stále málo. Radniční odbor, který má správu mostů na starost, požaduje pro příští čtyři roky ročně 35 milionů korun. Liberec se ale stejně jako jiná města potýká s propadem příjmů v důsledku koronavirové krize a podle náměstka pro ekonomiku Zbyňka Karbana (ANO) bude těžké najít požadovanou sumu v rozpočtu. „Budeme hledat nějaký kompromis, aby se aspoň nějaká částka v rozpočtu na příští rok objevila, ale bude to hodně složité,“ uvedl.

V Liberci potřebují opravu i mosty na průtahu městem, které jsou ve vlastnictví Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jako první by měl na čtyřproudé silnici 35 v katastru města přijít na řadu most v Doubí u Makra. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl ČTK řekl, že nyní v soutěži hledají firmu, která opravu provede. Nabídky mohou firmy podávat do konce října, opravu by chtělo ŘSD zahájit v příštím roce. „Bude to pro Liberec znovu zásah, protože se bude samozřejmě stavět po půlkách a doprava bude svedena na jednu polovinu silnice,“ dodal Mátl. ŘSD očekává, že oprava si vyžádá bezmála 57 milionů korun bez daně.

Doporučované