Hlavní obsah

V levém křídle brněnského nádraží pracují dělníci rok, část se otevře v prosinci

Brněnské hlavní nádraží.

Levé křídlo budovy brněnského hlavního nádraží je už rok cestujícím nepřístupné. Dělníci jej kompletně rekonstruují, což má přispět k tomu aby prostor působil čistěji, světleji a vzdušněji.

Článek

„Lidé tam najdou supermarket s potravinami, kavárnu, bistro či toalety. Po celé délce chodby budou lavičky. Část opravených prostor se má podle plánu otevřít 1. prosince,“ řekl Ivo Vrzal za společnost Brno new station development (BNSD), která má nádraží od Českých drah v nájmu a postupně jej modernizuje.

Stavební práce začaly v odjezdové hale a na části prvního nástupiště v době roční vlakové výluky. Loni v červenci se stavbaři přesunuli do levého křídla, kde pracují za provozu. Zprvu především bourali. „Hodně jsme šli do statiky a měnili dispozice celého prostoru. Vizuální vjem bude úplně jiný. Nyní máme čerstvě zalité betony v zásobovacím dvoře a dokončenou prosklenou přístavbu. Pokračujeme pracemi v malých jednotkách, kde budou gastronomické provozy,“ uvedl Radim Esterka z dodavatelské společnosti Zipp Brno.

Právě prosklená přístavba v kontrastu s historickou budovou je zřejmě největší změna, které si mohli všimnout i kolemjdoucí. V budoucnu v ní má větší část zabírat kavárna a menší rychlé občerstvení. „Dřív tady byl prostor se zahrádkami a stánky, ale nebyl moc kultivovaný. Přemýšleli jsme i nad jinými variantami než prosklenou, ale myslím, že to tady zapadá. Vždy se bude řešit, jestli něco moderního patří, nebo nepatří k historickým budovám,“ řekl Vrzal.

Uzavřená přístavba má podle něj i pragmatický důvod, v prostoru nádraží by se například neměli shromažďovat problémoví lidé. „Děláme také nový vchod, kterým projdou lidé od trolejbusů. Dříve tam byl, ale nepoužíval se, byl přes něj řetěz, takže tam byl nepořádek. Uzavřený prostor navíc lze proti zahrádkám využívat i celoročně,“ dodal Vrzal.

Zcela nový bude také suterén levého křídla, který bude sloužit jako technologický a skladový prostor a zázemí pro zaměstnance prodejen. Tam práce podle Vrzala vrcholí. Prosklená přístavba by se měla otevřít v prvním čtvrtletí příštího roku. Poté se dělníci přesunou na okraj levého křídla, kde bývala secesní restaurace. Již několik let před rekonstrukcí však místnost zela prázdnotou. Společnost BNSD tam má zájemce na negastronomický provoz, ale rekonstrukce je s ohledem na památkovou ochranu složitější.

Podle Vladimíra Tauchmana z Český drah je stavba obecně velmi složitá. „Je to rekonstrukce drážní budovy. Objevili jsme tu spoustu kabelů, ke kterým se nikdo nehlásí, nevíme, co můžeme odpojit. Navíc to děláme za provozu. Výrazně rostou také ceny materiálu a všechny postihla koronavirová pandemie. Náklady bez příprav činí zhruba 140 milionů, což na to, jaké jsou poměry na stavebním trhu, zvládá zhotovitel velmi dobře,“ uvedl Tauchman.

V příštím roce by měla začít také oprava pravého křídla, na který je již hotový projekt. „Letos tam chceme zahájit přípravné a průzkumné práce. Zjistit, co je pod podhledy, kam vedou různé sítě a podobně. Poté začneme pracovat s opravou společných prostor nebo fasády, ale po částech. Do konce roku 2022 bychom to měli stihnout. Může se samozřejmě stát, že velmi vzroste cena materiálu, tak to nebudeme hnát, ale nejsou tam žádné zásadní stavební a bourací práce,“ uvedl Vrzal.

Související témata:

Doporučované