Článek
Letoun nyní čeká oprava a po ní opětovné vystavení. „Letoun chceme uvést do původní podoby, kterou měl na konci šedesátých let při dodání do východního Německa, kde létal. Restaurátorský zásah nebude vzhledem k rozsahu prací a jejich časové náročnosti jednoduchý. Práce na letadle plánujeme dokončit ještě letos a v příští sezóně se už budeme moci s tímto žlutým krasavcem pochlubit veřejnosti. Půjde navíc o jediné letadlo v naší expozici, které ponese jiné než české značení,“ uvedl vedoucí muzea Martin Hrabec.
Na opravu přispělo 360.000 korun ministerstvo kultury.
Muzeum v expozici již jednoho Čmeláka má, jde o modernější turbovrtulovou variantu tohoto stroje, navíc v unikátní vojenské verzi. „V tomto případě ale půjde o klasické pístové provedení, jaké známe z filmů nebo z nízkých průletů nad poli,“ uvedl Hrabec.
Restaurovaný letoun Z-37 DDR-SNK byl rekordmanem mezi klasickými Čmeláky. Ač byla životnost letounu původně plánována na 5000 letových hodin, díky pečlivému servisu v tehdejší NDR jich tento kus strávil ve vzduchu 7280, podotkl Hrabec. V dubnu 1984 s letounem do muzea přeletěl z tehdejší NDR zkušební pilot Stanislav Sklenář.