Článek
Necelá třetina respondentů průzkumu agentury Opinium přiznala, že se návratu do práce doslova děsí. Jedním z důvodů je prý nutnost brzkého vstávání, dále pak úbytek volného času a také stesk po rodině. Pro tento stav se v Británii ujal název „January blues“, ve volném překladu tzv. lednový splín. Podle průzkumu se navíc ukázalo, že právě leden je jedním z nejoblíbenějších měsíců pro změnu zaměstnání.
Zaměstnavatelé proto v lednu vymýšlejí, jak své lidi motivovat. Například společnost Delta už od roku 2012 začala vyplácet takzvaný sdílený zisk, a to téměř všem zaměstnancům společnosti.
Aerolinkám Delta se v loni vedlo výborně. Firma dosáhla za poslední tři měsíce roku čistého zisku 1,7 dolaru za akcii. Celkové tržby rostly meziročně o šest procent. Namísto slovního poděkování svým zaměstnanců za takové výsledky firma vyplatí odměny ve výši 1,6 miliardy dolarů.
To znamená, že každý zaměstnanec v únoru na svůj účet dostane 16,6 procenta svého ročního platu, což by mělo odpovídat zhruba dvěma měsíčním mzdám.
„Delta by bez našich 90 000 lidí nebyla nic. Zaslouží si veškeré uznání,” řekl generální ředitel Delty Ed Bastian.
Zisk začala společnost rozdělovat už v roce 2012 po sloučení Delty se firmou Northwest. Je to také už šestý rok v řadě, kdy vyplatila svým zaměstnancům více než miliardu dolarů, uvedl mluvčí Delta Air Lines. Nejlepší na tom všem je, že se výplata bonusu týká jak zaměstnanců na plný, tak i na částečný úvazek. Jedinými, kdo se k žádným penězům nedostane, jsou ředitelé, generální ředitelé společnosti a manažeři. Těm jsou prý vypláceny vlastní bonusy založené na jejich pracovním výkonu.
Výplata bonusů zaměstnancům je velmi dobrá metoda, řekl Joseph Blasi, ekonomický sociolog a významný profesor na Rutgersově univerzitě.
„Výzkum ukazuje, že sdílení peněžních zisků silně motivuje zaměstnance k lepší spolupráci, novým podnětům a návrhům. Ukazuje se, že se kvůli tomu zaměstnanci více podílejí na řešení problémů společnosti, které by mohly ohrozit její obrat.”
Výsledky společnosti podpořila silná domácí poptávka, nižší ceny paliv, výnos z prodeje podílu v brazilském dopravci a také to, že na rozdíl od konkurentů nemá ve své flotile uzemněná letadla Boeing 737 Max.