Článek
V roce 2019 se v Praze ubytovalo osm milionů návštěvníků. Bylo jich o 1,7 % více než v roce 2018. Letos přijde zásadní propad. „Je jasné, že letní sezóna je z hlediska zahraničního turismu zcela, nebo z většiny, ztracená,“ připustila radní Hana Třeštíková.
Město ovšem krach cestovního ruchu vnímá jako šanci, jak vylepšit obraz české metropole. „Cestovní ruch má pro město nenahraditelný význam, musíme ho tedy dál rozvíjet, ale i kultivovat tak, aby byl pro místní obyvatele přínosný, a ne problémový. Proto je naší prioritou motivovat hosty k delšímu pobytu, návštěvě kulturních akcí a míst mimo dnes již přetížené centrum,“ uvedl Petr Slepička, jenž je pověřen řízením Prague City Tourism.
Třeštíková jeho slova konkretizuje. „Současná situace je příležitostí, jak do budoucna přenastavit vnímání Prahy v očích zahraničních turistů a zbavit se levného alkoturismu,“ podotkla.
Klipy z koronavirové Prahy.
„Chci tuto pauzu využít pro eliminaci turistických pastí a veškerého balastu a lákat sem turisty, o které stojíme – ty, kteří v Praze navštíví galerie a koncerty, zajdou si do restaurací a stráví tu víc než jednu noc,“ dodala.
Klíčová bude podle ní role státu při záchraně podnikatelů v cestovním ruchu. „Děláme pro pražské podnikatele maximum, ale je nutné, aby naše role byla doplňková vedle záchranných opatření vlády. Každoročně utratí zahraniční návštěvníci v České republice více než 170 miliard korun a většina z těchto peněz je za služby poskytnuté právě v Praze. Pomáhat ‚Pražákům‘ se moc nenosí, doufám ale, že vláda nebude populistická a uvědomí si, že výpadek pražské ekonomiky přinese problémy celé zemi,“ řekla Třeštíková.
Praha bude přívětivější.
Vláda by podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže měla cestovnímu ruchu nyní pomoci vyjednáním dvoustranných dohod se zeměmi s nízkým rizikem nákazy. Měla by docílit toho, aby pro cizince byla stanovena jasná pravidla, jak se v České republice mají chovat a pohybovat. V první vlně dvoustranných dohod by mohlo být Chorvatsko, Slovensko, Bulharsko, Slovinsko a Maďarsko.
Praha mezitím na letošní sezónu chystá s Prague City Tourism kampaň, jež bude lákat do Prahy tuzemské návštěvníky. Hodlá jim nabídnout benefity na vstupném. Čeští návštěvníci mohou podle radních alespoň částečně zmírnit výrazný výpadek příjmů ze zahraničního turismu. „Krize nám vzala klíčové příjmy, ale dává nám na druhé straně šanci udělat z Prahy opět víc město, kam s chutí pojedou české rodiny,“ doplnila Třeštíková.
Krok proti vizi moderního města?
Pro tuzemské návštěvníky připravuje Praha benefitní program vázaný na přenocování v hotelech a penzionech. Zahrnout by měl slevy a vstupy zdarma se zvýhodněním návštěvníků, kteří zůstanou v Praze déle.
I tak ale město současně doufá rovněž v návrat zahraniční klientely. Utratí totiž ve městě výrazně více peněz.