Hlavní obsah

V korytu Vltavy úřaduje podvodní bagr. Za miliardové investice nabídne řeka alternativu k nákladní dopravě

Bagr na dálkové ovládání prohlubuje Vltavu. Má to pomoci nákladní dopravě.Video: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Stavbaři začali v Radotíně prohlubovat koryto Vltavy. Do konce roku by se tak měl zvýšit ponor řeky mezi Prahou a Mělníkem na 2,2 metru. Díky tomu mohou jezdit lodě s větším nákladem.

Článek

Na břehu stojí skupina mužů vybavená reflexními prvky jako na stavbě s dálkovým ovládáním. O kus dál na jejich povely reaguje ve vodě se pohybující obří stroj – podvodní buldozer – který prohlubuje říční dno.

Za pomoci speciální techniky začínají práce na prohloubení koryta Vltavy. A to v úseku mezi Prahou a Mělníkem. V plánu je zvýšit ponornou hloubku pro lodě z 1,8 metru na 2,2 metru. Důvod? Vltava by se měla stát splavná i pro více naložené nákladní lodě, které by se tak měly stát konkurenceschopnější v porovnání s kamiony.

Celá myšlenka zahrnuje hned několik nutných stavebních úprav.

„Jde celkem o čtyři projekty. Jednak modernizace plavební komory Hořín, modernizace plavební komory Štvanice, zvýšení jedenácti mostů na průjezdnou výšku sedm metrů a prohloubení vltavské vodní cesty o 40 centimetrů,“ vypočítává Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest.

Samotné hloubení koryta řeky, které se bude odehrávat na vybraných úsecích, vyjde na 127 milionů korun. Celý projekt pak kolem 2,5 miliardy.

„Těch čtyřicet centimetrů navíc bude znamenat, že nákladní plavidla se budou moci nakládat na plný ponor. Jejich využití se zvýší o 30 procent,“ dodává Fojtů.

Podle Lukáše Hradského, spolumajitele Evropské vodní dopravy – Sped, která se zaměřuje na nákladní vodní dopravu, to znamená, že lodě budou moci převážet o 300 až 500 tun více. „Nám provozovatelům to pomůže konkurovat,“ chválí Hradský.

Doporučované