Hlavní obsah

V Klatovech po desítkách let plánů staví obchvat, hotový má být za 2,5 roku

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

V Klatovech dnes začala stavba 8,1 kilometru dlouhého obchvatu za 1,05 miliardy Kč s DPH. Je důležitý pro celé Pošumaví, ale i pro Šumavu a cesty do Bavorska.

Článek

„Velký“ východní obchvat se dvěma pruhy na silnici I/27 má být hotový za 2,5 roku. Vyvede z města hlavně nákladní dopravu. Od Plzně jezdí denně až 16 tisíc aut, většina z nich je tranzitních na Horažďovice, Domažlice a v turistické sezoně na Železnou Rudu, řekl starosta Klatov Rudolf Salvetr (ODS).

Stavba podle něj začíná po 50 letech příprav, prvotní záměr se objevil už v 70. letech a osadní výbor ve Štěpánovicích nedávno našel plánek z roku 1966. „Je to pro nás velmi významné. Po zavedení mýta od Českých Budějovic na Plzeň (od ledna 2020) tranzitní průjezd městem dramaticky narostl. Významné také je, že nejkratší spojení na dálnici Deggendorf - Mnichov vede právě přes Šumavu a tuto silnici,“ uvedl starosta. Obchvat zajistí rychlé spojení turistům na Šumavu a vylepší i cestu na Sušici.

Podle Radka Mátla, generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se příprava stavby pozastavila v roce 2010 a obnovila se před šesti lety. „Obchvat je velmi významný nejen pro město, kraj, ale i pro celou republiku. Propojení na jih na Šumavu je velmi potřebné, intenzity dopravy jsou zde velmi vysoké a je potřeba silnici I/27 postupně zkapacitňovat,“ řekl. Podle něj se to daří za Plzní, kde se od loňska staví nová čtyřpruhová silnice mezi Šlovicemi a Přešticemi, která odvede dopravu z Horní Lukavice. „Za dva roky bychom po ní měli jezdit,“ uvedl. Do dvou let má být zahájený obchvat Přeštic, ve fázi studie jsou stavby Přeštice - Švihov a obchvat Švihova.

„Stavba propojuje Ústecký a Plzeňský kraj a přes E 53 je tranzitním prvkem do Německa,“ řekl Karel Rypl, šéf dodavatelské firmy Silnice Group. Firma předložila ze sedmi firem nejvýhodnější nabídku, podle ŘSD o čtvrtinu levnější proti předpokladu. Obchvat začne ve směru od Plzně u Štěpánovic a skončí před Vrhavčí. Podle Rypla vede téměř výhradně v zemědělské oblasti, zahrnuje 12 mostů a tři okružní křižovatky, poslední před Vrhavčí umožňuje křížení se silnicí I/22 z Domažlic na České Budějovice.

„Velice složité bude přemostění Špalkovského rybníka, kde bude 133metrový most a dále křížení silnic I/27 a I/22, tedy nová okružní křižovatka, kde se sníží niveleta (výškový profil),“ uvedl náměstek plzeňského ŘSD Miroslav Blabol. Podle něj se stavba, kterou z 85 procent uhradí evropský operační program Doprava 2, připravuje od roku 2014, od roku 2010 do roku 2014 byla pozastavená, hledaly se úspory a následně nebyly peníze na přípravu. Na navazující obchvat Přeštic za tři čtvrtě miliardy korun, který už má územní rozhodnutí a projektuje se dokumentace pro stavební povolení, by měly být na začátku příštího roku vykoupené všechny pozemky.

„Přáli bychom si cosi jako přivaděč od dálničního obchvatu Plzně až do Klatov, to by byla optimální varianta. Je to přání Klatovanů, Plzeňanů i Pražanů,“ řekl místostarosta Václav Chroust (ODS). Současná silnice od Plzně k budově policie přejde po dokončení obchvatu do majetku města. „V souladu s územním plánem se široký pruh rozdělující město stane spojujícím prvkem Klatov,“ uvedl. Město, které tam zřejmě značkami zakáže průjezd kamionů, postaví u obchvatu cyklostezky ve Štěpánovicích a Čínově.

Klatovy jsou druhým největším městem Plzeňského kraje s 22.500 obyvateli. Město dá do stavby 16 milionů korun. Klatovy pomáhaly s majetkoprávní přípravou stavby, stejně jako s výkupy pro severozápadní obchvat na Domažlice, který za 300 milionů Kč postavil kraj v roce 2012. Město podle Salvetra čeká příští rok ještě průtah Štěpánovicemi a oprava výjezdu na Domažlice. Silnice I/27 je spolu s podobným tahem I/26 Plzeň - Domažlice - Folmava a dále na Řezno a Norimberk nejzatíženější komunikaci první třídy v kraji. Denně projíždí Klatovy přes 25 tisíc vozidel, z toho od Plzně až 16 tisíc.

Související témata:

Doporučované