Hlavní obsah

Vrtulník s Kellnerem narazil do hory, pak se zřítil asi 250 metrů

Záběry z místa nehody.Video: AP

aktualizováno •

Při nehodě vrtulníku na Aljašce zahynul nejbohatší Čech Petr Kellner. Podrobnosti o příčině nehody stále chybí, vyšetřovatelé mají a ověřují hypotézu, že vrtulník letěl příliš nízko. Vyšetřování navíc zkomplikuje sněhová bouře.

Článek

Aljašské úřady zveřejnily první detaily z vyšetřování nehody vrtulníku, při které zahynul ve věku 56 let nejbohatší Čech Petr Kellner a čtyři další lidé.

Podle serveru Alaska's News Source je jediný přeživší nehody, snowboardista a fotograf David Horváth, ve vážném, ale stabilizovaném stavu.

„Lokace trosek helikoptéry je zhruba 33 kilometrů jihovýchodně od Palmer na Aljašce a je dostupná pouze helikoptérou. Náročný terén a sněhové podmínky znemožňují vyšetřování ze země,“ uvedl Thomas Chapman, člen vyšetřovacího týmu Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB).

Dalšímu vyšetřovateli Clintu Johnsonovi se pomocí speciální techniky podařilo udělat fotodokumentaci místa ze vzduchu. Na základě jeho pozorování byla helikoptéra pravděpodobně tři až čtyři metry pod úrovní hřebene pohoří, když narazila do hory. Z výšky 1 676 metrů nad mořem se pak svalila zhruba 250 metrů dolů ze svahu.

Podle agentury AP se vrtulník AS350B3 se šesti muži na palubě zřítil v sobotu v půl sedmé večer místního času zhruba 80 kilometrů východně od aljašského města Anchorage poblíž ledovce Knik.

Záchranný tým z Aljašského záchranného koordinačního střediska byl vyslán krátce po 22. hodině, když se výprava nevrátila z plánovaného výletu. Svědci také poblíž ledovce zaznamenali možné trosky dopravního prostředku.

Záchranáři po bezprostředním příletu na místo, kde ležel na bok převrácený vrtulník, označili incident za „nepřežitelný“. O to větší bylo následně jejich překvapení, když zpozorovali jednoho z přítomných na palubě vrtulníku, jak se hýbe. Jednalo se právě o jediného přeživšího Horvátha. Těla pěti obětí byla záchranáři také zajištěna. V místě nehody byl posléze zaveden dočasný zákaz létání, který vydal Federální úřad pro letectví.

Zatím není jasné, z jakých důvodů k nehodě došlo. Vyšetřovatelé si navíc nejsou jistí, zda se jim vrak helikoptéry podaří zkompletovat a převézt na další výzkum. Obávají se, že trosky v brzké době zasype kvůli blížící se bouři sníh.

NTSB nicméně uvedla, že zkoumat bude stav vzduchu, provoz, předpověď počasí, výkon helikoptéry a pohyb osob. Podle Alaska's News Source na palubě vrtulníku nebyla umístěna černá skříňka, ale odposlouchávací zařízení, které by mělo přiblížit dění na palubě. Vzhledem k tomu, že pátrání začalo až poté, co se výprava nevrátila v plánovaný čas na hotel, se zdá, že pilot žádné technické problémy nehlásil.

„Naším posláním je porozumět nejen tomu, co se stalo, ale proč se to stalo, a doporučit změny, které zabrání tomu, aby se incident neopakoval,“ uvedl Chapman.

+6

Co víme o vrtulníku

Vrtulník AS350 Écureuil neboli Veverka je lehký jednomotorový a především víceúčelový vrtulník vyvinutý francouzskou společností Aérospatiale, která se později stala součástí Eurocopter Group. Stroj se vyrábí od roku 1975, slouží k přepravě lidí ve složitém terénu a pro vyhlídkové lety, ale využívá ho i armáda a záchranné složky. Tento typ vrtulníku se zapsal do historie v roce 2005, kdy jako první přistál na vrcholu nejvyšší hory světa Mount Everestu, čímž vytvořil nový světový rekord. Na vrcholu 8 848 metrů vysokého Mount Everestu zůstal asi dvě minuty.

Na světě byly dosud podle webu Aviation Safety Network zaznamenány stovky různých incidentů zahrnujících AS350, ale asi jen desítka tragických. V roce 2007 zemřel při havárii vrtulníku AS350 britský automobilový závodník Colin McRae, který stroj pilotoval. V březnu 2018 se zřítil stejný typ vrtulníku do řeky East River v New Yorku. Přežil jediný pasažér z šestičlenné posádky.

Úmrtí Petra Kellnera

- Portrét Petra Kellnera najdete v tomto článku

- Grafika: byznysové dědictví po Petru Kellnerovi

- Reakce byznysmenů a politiků

- Jak na úmrtí reagují trhy, čtěte zde

- Reakce ze zahraničí

- Komentář Jindřicha Šídla

- Kdo povede PPF, se dozvíte zde

- O nehodě na Aljašce, při které Kellner zahynul, jsme psali také zde

Společnost Soloy Helicopters, která osudný vrtulník vlastnila a provozovala, disponuje flotilou 19 vrtulníků a na Aljašce podle svých slov létá už přes 35 let. Deník N informoval, že v průběhu let zaznamenala několik havárií, které se ale obešly bez ztráty na životech.

Prudký zasněžený terén a větrné proudy

Ledovec Knik, u kterého k nehodě došlo, leží v pohoří Chugach, jež patří k nejsevernější části Pacifického pobřežního pásma. Díky jedinečnému mikroklimatu jde o rozmanitou krajinu protkanou ledovcovými jezery, vodopády i sněžnými pláněmi.

Že jde o nesnadný terén, potvrzují i slova Clinta Johnsona z NTSB. „Jde o velmi strmou oblast, kde je plno zasněženého terénu ve výšce okolo pěti až šesti tisíc stop severně od řeky Knik,“ uvedl pro web Anchorage Daily News Johnson. Zdůraznil, že trosky musí být vyzvednuty rychle, protože se do míst blíží předpovězená sněhová bouře.

O tom, že by za nehodou mohly stát nevyzpytatelné větrné proudy, které jsou v oblasti typické, spekuloval v moskevském deníku Moskovskij Komsomolets ruský pilot Vladimir Popov. V regionu už kvůli nečekaným poryvům větru havarovalo několik letadel.

„Mohli se snadno zachytit o ledovec. V těchto místech jsem létal na podzim i na jaře, kdy je tamní příroda obzvlášť krásná. Jednu stranu hory zahřívá prudké slunce a odpařuje se z ní voda. Druhá strana zůstává temná s mnohem nižšími teplotami, ale odděluje je jen asi stovka metrů. Jsou tam silné vertikální proudy a hluboké kaňony, díky čemuž není nouze o turbulence, které jsou pro vrtulníky obzvláště náročné. Mohou je převrátit nebo způsobit, že vrtulník zavadí o skálu a havaruje,“ okomentoval situaci v místě ruský letec.

Při sobotní nehodě zemřel kromě Petra Kellnera i 52letý Gregory Harms, zkušený lyžařský průvodce původem z amerického Colorada. V minulosti se podílel na dokumentárním filmu o snowboardingu Travise Rice s názvem The Art of Flight. Ostříleným lyžařem byl i osmatřicetiletý Sean McManamy z aljašského Girdwoodu, který při nehodě zemřel spolu s třiatřicetiletým pilotem Zacharym Russelem a padesátiletým Benjaminem Larochaixem, kterého aljašské úřady označily za českého občana. Larochaix, původem Francouz, se dlouhodobě věnoval snowboardingu a založil amatérský snowboardový tým PPF Team, sponzorovaný právě Kellnerem.

Harms a McManamy pracovali jako průvodci pro hotel Tordrillo Mountain Lodge, kde byli Kellner s Larochaixem ubytováni. Podle vyjádření ubytovacího zařízení patřil nejbohatší Čech se svým přítelem mezi časté a oblíbené hosty. K nehodě došlo při výletu na takzvaný heliskiing, kdy vrtulník vysadí lyžaře na jinak nepřístupný kopec, který pak sjíždějí.

Jediným přeživším nehody je podle informací Deníku N snowboardista a fotograf David Horváth. V minulosti ve snowboardingu reprezentoval Českou republiku, je několikanásobným mistrem ČR v U-rampě a bývá považován za jednoho z průkopníků tohoto adrenalinového sportu v Česku.

Momentálně leží ve vážném, ale stabilizovaném stavu v nemocnici v Anchorage, informovaly americké úřady. Po ukončení sportovní kariéry se věnuje převážně fotografii. Kromě nejbohatšího Čecha fotil často i jeho dceru Annu Kellnerovou, úspěšnou parkuristku.

Doporučované