Článek
Radnice se letos rozhodla projekt odložit, o dotace chce žádat až v novém programovacím období. Stavět by se tak mělo až v letech 2023 a 2024. Akci chce město zlevnit, případně stavět po etapách.
Výstavbu nového dopravního terminálu připravuje Jablonec už třetí volební období. Součástí mělo být i podzemní parkoviště přímo pod terminálem, s nedalekou vlakovou zastávkou měla terminál spojit prosklená lávka. Na začátku se náklady odhadovaly na 160 milionů korun, postupně ale narostly trojnásobně, bezmála na 490 milionů včetně DPH. „Hlavní příčinou je růst cen stavebních prací a materiálů, ale také vysoké náklady na nutné přeložky sítí, úpravy kolem Lužické Nisy a napojení parkovacího domu na silnici I/14,“ řekl náměstek primátora Petr Roubíček (ODS).
Architekti teď navrhli úspory, které by mohly stavbu terminálu zlevnit zhruba o 40 procent na necelých 269 milionů korun. Odložit chtějí například stavbu podzemního parkoviště. „Pokud bychom ho nerealizovali, je to úspora zhruba 135 milionů korun včetně DPH,“ řekl Petr Šikola, jeden z architektů pražského ateliéru DOMYJINAK, který podobu terminálu navrhoval. Důvodem proč nestavět jsou podle něj nejen vysoké náklady, ale také chybějící předpisy pro podzemní garáže v souvislosti s parkováním elektromobilů.
V rámci úspor navrhují architekti také zrušení čekárny s kavárnou na střeše terminálu, stavět se nebude ani lávka, která měla podle původních plánů propojit nedalekou zastávku Českých drah s autobusovým nádražím a zajistit bezbariérové propojení dál do města směrem k Muzeu skla a bižuterie. Tam se ale zatím podle Šikoly nepodařilo dohodnout napojení lávky. Ušetřit chtějí architekti také vyloučením úprav a napojení ulice 5. května nebo zrušením přeložky trafostanice.
Navržené úpravy dnes vzali zastupitelé na vědomí, pověřili Roubíčka přípravou projektové dokumentace na stavbu, ekonomický náměstek Milan Kouřil (ANO) má zase zpracovat návrhy financování nákladného projektu.