Článek
Úpravy čekají zhruba tříkilometrový úsek, který vede místními ulicemi souběžně s frekventovanou komunikací I/14, a přispěje tak ke zvýšení bezpečnosti cyklistů při průjezdu městem. Práce by měly skončit do 11. října, řekla ČTK mluvčí magistrátu Jana Fričová.
Cyklotrasa vede v Jablonci nad Nisou z ulice 5. května souběžně s frekventovanou silnicí I/14 ulicemi Růžovou, Jarní a Novoveskou a přes náměstí Boženy Němcové dál ulicemi V Nivách, Na Mýtině a Pionýrů přes Pasecké náměstí po Lučanské a Přemyslově zpět na I/14. „Práce zasáhnou tříkilometrový úsek od náměstí Boženy Němcové po sjezd na komunikaci I/14 ve směru na Lučany,“ doplnila mluvčí. Cílem projektu je zlepšit stav komunikací a zvýšit bezpečnost cyklistů.
„Na tuto stavbu město získalo od Libereckého kraje z programu Rozvoje cyklistické dopravy dotaci 1,7 milionu korun,“ doplnila Markéta Spurová z oddělení dotací. Dotace pokryje významnou část celkových nákladů, které dosáhnou včetně DPH 4,4 milionu korun. Projekt podle ní počítá se zpevněním opěrných zdí a vyztužením svahů. Radnice obnoví veřejné osvětlení na náměstí Boženy Němcové a také na propojovací stezce mezi ulicemi Na Mýtině a Pionýrů. Celá trasa dostane nové dopravní značení.
Cyklotrasa Odra-Nisa je dlouhá zhruba 590 kilometrů a vede od pramene Nisy v Nové Vsi v Jizerských horách přes Polsko a Německo až k Baltu. Na její výstavbě se podílí i Liberecký kraj, který loni s využitím dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury dobudoval zhruba 800 metrů dlouhý úsek od Bílého Kostela nad Nisou do Chotyně. Stavba přišla na 18,5 milionu korun. „Byla velmi komplikovaná, muselo tam dojít k odstřelu skalního masivu,“ vysvětlil důvody vysokých nákladů náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).
Rozvoj cyklodopravy patří k prioritám Libereckého kraje. V současné době je v kraji zhruba 250 značených cyklotras a stezek, dohromady je to více než 2200 kilometrů. K nejvytíženějším patří Jizerská magistrála, ale i hotové úseky Greenways Jizera, Singltrek pod Smrkem, trasy kolem Máchova jezera nebo v Českém ráji. I když cyklotras přibývá, většinou využívají již existující komunikace. Snahou je proto oddělit postupně trasy pro cyklisty od motorové dopravy. Do výstavby a oprav cyklotras dává kraj každoročně kolem 20 milionů korun.