Článek
„Kromě offsetového tisku, na který nemáme stroj, vyrábíme všechno sami. Barevné písky, vyřezávané samolepky i samotné obrázkové předlohy vznikají u nás doma,“ řekla ČTK Jitka Martinkovičová.
Cesta k internetovému obchodu mandalyprodeti.cz začala u omalovánek takzvaných mandal, tedy kruhových obrazců, které jsou známé zejména z východních náboženství. Jsou oblíbeným námětem takzvaných relaxačních omalovánek pro dospělé a dnes už existuje i řada jednodušších motivů pro děti. „Motiv mandaly je výborný pro děti od tří až čtyř let, protože je pravidelný a opakuje se. Když jsem ale před devíti lety hledala omalovánky s jednoduššími motivy pro děti, prakticky se nedaly koupit. Tak jsem je sama vytvořila a s mužem jsme vydali prvních 60 mandal jako omalovánky,“ popisuje cestu k podnikání pětačtyřicetiletá maminka tří dětí.
Malování pískem Martinkovičovi poprvé viděli na dovolené v zahraničí a technika se jim velmi zalíbila. Začaly dva roky alchymistických pokusů se samolepkami, různými druhy písku i barev. Experimentovat bylo potřeba s tiskem předlohy. Je vytištěná na velké samolepce, z níž se postupně odstraňují jednotlivé dílky, které chce autor pokrýt barevným pískem.
„Další velké experimenty byly s pískem. Potřebovali jsme najít dostatečně jemný písek, aby zůstal na samolepce držet a neopadával. A další zase s barvami a jak jimi písek obarvit, aby se zrno písku zabarvilo, ale aby jej barva úplně neobalila,“ popsala začátky Martinkovičová. Nakonec manželé vymysleli takový postup, který umožňuje samolepku pokrýt pískem tak, že přebytečný písek lze z obrázku snadno sklepat, ale po dokončení barevná vrstva už neopadává.
Do podnikání se zapojuje celá rodina. Jitka Martinkovičová navrhuje mandaly, její manžel Adrian pak obrázky jak pro děti, tak složitější obrazové motivy pro dospělé. S vážením barevných písků do mističek pomáhají i děti a obě babičky.
Ještě před rokem měli Martinkovičovi kalendář plný návštěv jarmarků, kreativních dílen nebo festivalů, kde neobvyklou techniku představovali a prodávali své sady pro tvoření i samostatné samolepky i písky. Pandemie koronaviru a s ní spojená omezení je nutí proniknout do tajů online marketingu. „Je to úplně jiné než na trzích, kde se lidé mohou zároveň podívat, jak technika funguje, kde zákazníky rovnou vidíte,“ poznamenala Martinkovičová.
Mírně se tak změnili i zákazníci malé firmy z Brněnska. Zatímco na trzích a kreativních dílnách často nakupovaly i seniorky nebo babičky s dětmi, přes internet manželé oslovují trochu jinou skupinu lidí. Téměř po roce takového fungování se ale zdá, že rodinná firma krizi způsobenou pandemií ustojí.