Hlavní obsah

V Hradci Králové začala stavba chytrého dopravního systému za 229 milionů

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

V Hradci Králové dnes prvními výkopovými pracemi začala stavba inteligentního dopravního systému (IDS), který by měl zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy ve městě.

Článek

Práce začaly na světelné křižovatce v Kuklenách, v následujících dnech budou stavbaři pokračovat na dalších křižovatkách. Celková hodnota stavby IDS činí 229 milionů korun bez DPH. S jeho spuštěním město počítá v roce 2023.

„Hlavní částí systému bude osazení 38 křižovatek novými semafory se zabudovaným řízením dopravy,“ mluvčí radnice Petr Vinklář. V minulých týdnech technici již křižovatky určené k přestavbě osadili náhradními semafory. Součástí systému bude i modul na měření rychlosti aut a hlídání průjezdů křižovatek na červenou. Dodavatelem systému je firma Cross Zlín.

Současný systém semaforů a řízení provozu je podle radnice zastaralý a odepsaný. Na investici má město schválenou dotaci 176,8 milionu korun z evropského programu ITI Hradecko-pardubické aglomerace.

Systém bude dopravu řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. Reagovat bude například i na houstnoucí dopravu v době předvánočních nákupů. Systém bude také umět komunikovat s auty, která již mají zabudované chytré palubní počítače. U MHD bude systém preferovat vozidla se zpožděním.

V rámci takzvaného penalizačního modulu bude šest míst u škol osazeno radary s okamžitým měřením rychlosti. Dále se na čtyřech místech bude měřit rychlost úsekově a na dvou křižovatkách bude hlídání průjezdu na červenou. „Systém nebudujeme kvůli vybírání pokut, ale kvůli bezpečnosti provozu. Penalizační modul by měl mít výchovnou funkci,“ uvedl dříve primátor Alexandr Hrabálek (ODS).

Na většině křižovatek budou dohledové kamery, které budou identifikovat případné nehody a dělat statistiku provozu. Vlastní přenos dat na centrální servery, které budou v Dopravním podniku města, půjde optickou sítí. Systém umožní i integraci dalších městských systémů, například městské policie, parkování, veřejného osvětlení či bezpečnostních kamer.

Systém bude Cross Zlín budovat po etapách. Letos má v plánu rekonstrukci 18 křižovatek včetně přechodů pro chodce. Cross Zlín bude systém po výstavbě dalších šest let i provozovat. Po uplynutí šesti let se město rozhodne, zda další provozování svěří dál firmě Cross Zlín, městským Technickým službám či jinému subjektu.

Související témata:

Doporučované