Článek
S jeho spuštěním město počítá v roce 2023. Součástí systému bude i modul na měření rychlosti aut a hlídání průjezdů křižovatek na červenou. Hlavní částí systému bude osazení 38 křižovatek novými semafory se zabudovaným řízením dopravy.
„Vybudování inteligentního dopravního systému v Hradci Králové nás posune mezi takzvaná chytrá města nové generace. Od projektu čekáme především zajištění plynulejší a bezpečnější dopravy s ohledem na upřednostnění městské hromadné dopravy,“ řekl primátor Alexandr Hrabálek (ODS). Současný systém semaforů a řízení provozu je podle radnice zastaralý a odepsaný. Na investici má město schválenou dotaci 176,8 milionu korun z evropského programu ITI Hradecko-pardubické aglomerace.
Systém bude dopravu řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. Současně může být upraven provoz o svátcích nebo v době předvánočních nákupů tak, aby byl u nákupních center plynulý provoz. Systému bude také umět komunikovat s auty, která již mají zabudované chytré palubní počítače. „U MHD systém bude preferovat vozidla se zpožděním,“ řekl Ivo Gajdošík z firmy Cross Zlín.
V rámci takzvaného penalizačního modulu bude šest míst u škol osazeno radary s okamžitým měřením rychlosti. Dále se na čtyřech místech bude měřit rychlost úsekově a na dvou křižovatkách bude hlídání průjezdu na červenou. „Systém nebudujeme kvůli vybírání pokut, ale kvůli bezpečnosti provozu. Penalizační modul by měl mít výchovnou funkci,“ uvedl Hrabálek. Případné přestupky nebudou hlídat všechny kamery a radary najednou. „Vždy budou aktivní jen dvě z uvedených oblastí. Ostatní nebudou na penalizaci aktivní a budou dočasně sloužit ke sběru dat,“ uvedla radnice.
Na většině křižovatek budou dohledové kamery, které budou identifikovat případné nehody a dělat statistiku provozu. Vlastní přenos dat na centrální servery, které budou v Dopravním podniku města, půjde optickou sítí. Systém umožní i integraci dalších městských systémů, například městské policie, parkování, veřejného osvětlení či bezpečnostních kamer.
Systém bude Cross Zlín budovat po etapách. Letos má v plánu rekonstrukci 18 křižovatek, a to včetně přechodů pro chodce. „Zahájit bychom chtěli křižovatkami na Pražské třídě, kde nyní probíhají opravy, na výpadovce na Náchod, kde se kříží ulice Koutníkova a Jilemnického, na křižovatce u vily Aničky a před čerpací stanicí na křižovatce Rašínovy třídy a ulice Na Rybárně,“ uvedl náměstek primátora pro investice Jiří Bláha (ODS).
Tendr na dodavatele systému radnice vypsala v roce 2019, smlouvu s vítěznou firmou Cross Zlín podepsala loni v lednu. Společnost pak začala celý systém a jeho stavbu projektovat. Nyní má projekt hotový a může začít stavět.
Firma Cross Zlín bude systém po výstavbě dalších šest let i provozovat. Po uplynutí šesti let by se město rozhodne, zda další provozování svěří dál firmě Cross Zlín, městským Technickým službám či jinému subjektu. Roční náklady na provoz systému Cross Zlín odhaduje na miliony korun. Podle studie, kterou si město nechalo k zavedení systému před vypsáním tendru zpracovat, by se na pokutách mohlo ročně vybrat zhruba 37 milionů korun.