Hlavní obsah

V Hradci rozřezali 111 let starý nýtovaný most plukovníka Šrámka. Podívat se přišel i jeho vnuk

Konec 111 let starého mostu.Video: Seznam Zprávy

Most plukovníka Šrámka se klenul přes řeku Orlici od roku 1907. Přežil dvě světové války a několik povodní, osudnou se mu stala až koroze a velká zátěž nákladních automobilů a autobusů. S mostem se v pátek dopoledne přišly rozloučit desítky místních, již se však už těší na most nový, kterých jejich čtvrť Svinary opět spojí se zbytkem Hradce Králové.

Článek

Jedním z těch, kteří si přišli poslední momenty mostu vyfotografovat, byl i Zdeněk Večerník, vnuk Bohumila Šrámka, po němž byl most pojmenován. „Věřím, že po něm pojmenují i most nový. Děda byl legionář první světové války, prošel si nacistickým koncentrákem a zemřel na následky věznění a mučení,” prozradil Večerník. Svinarský rodák, plukovník Bohumil Jan Šrámek, byl mučen gestapem a poté poslán do Terezína, odkud se s podlomeným zdravím dostal do Nemocnice Na Bulovce, kde v roce 1946 zemřel. Most v Hradci Králové po něm pojmenovali zhruba před 15 lety.

Nýtovaná konstrukce spojovala Svinary se zbytkem města od roku 1907, v posledních letech však byl kvůli korozi ve špatném stavu. Byl po něm umožněn pouze střídavě jednosměrný provoz a v lednu loňského roku ho Královéhradecký kraj, jenž je vlastníkem, musel pro dopravu úplně uzavřít.

„Nový most bychom rádi dali motoristům do užívání do konce letošního roku. Práce na něm však budou pokračovat i v roce příštím,” uvedl náměstek hejtmana Martin Červíček (ODS), který má na kraji na starost dopravu. Vybudování nového mostu má stát 78 milionů korun.

Když kraj oznámil záměr most plukovníka Šrámka zbourat, vznikla v Hradci Králové iniciativa, která usilovala o jeho prohlášení národní kulturní památkou. To se však nepodařilo, Ministerstvo kultury návrh smetlo ze stolu. I tak hradecký zastupitel Adam Záruba (Změna pro Hradec) vybojoval záchranu alespoň poloviny historického mostu. Tu město získá od kraje.

„Byl to velký boj, jsem rád, že se podaří zachránit alespoň část, zbytek půjde do šrotu. Odbor hlavního architekta nyní vypracuje studii, co se zachráněným fragmentem bude dál,” uvedl Záruba. Možností je podle něj několik, od rekonstrukce a využití části mostu jako lávky pro pěší přes jeho zakonzervování a umístění na břeh po jeho využití jako konstrukce například k zázemí pro vodáky, občerstvení u nedaleké cyklostezky či jako součást dětského hřiště.

Doporučované