Článek
Vyplývá to ze zjištění a ankety ČTK mezi obchodníky. Zatímco tržby kamenných obchodů s oblečením a obuví podle Českého statistického úřadu za loňský rok meziročně klesly o zhruba 30 procent, česká módní e-commerce vzrostla podle vyhledávače módy Glami proti očekávaným 11 procentům o 14 procent.
Minimum společenských akcí a častější práce z domu zasáhly do trendů v oblékání. Podle výzkumu Fashion (Re)search vyhledávače Glami v loňském roce největší meziroční nárůst zaznamenala kategorie oblečení na spaní, která si meziročně polepšila o 105 procent, prodej spodního prádla vzrostl o 67 procent, o dvě třetiny vyskočily objednávky teplákových souprav. Internetový obchod Zoot zaznamenal u tepláků ještě větší nárůst, a to o 129 procent, prodal jich na 4,1 milionu kusů.
„Pandemie nejvíce zasáhla formální oblečení, například i poptávku po společenských šatech. Prodeje v oděvním segmentu nepřekvapivě táhnou především ženy, ale ty měly méně příležitostí k oblékání a navíc vládní opatření jim znemožnila i spontánní nákupy. V neposlední řadě byl loni menší počet svateb, což rovněž ovlivňuje oděvní branži,“ uvedl ředitel e-shopu Milan Polák.
Prodejce spodního prádla Astratex zaznamenával výrazný růst poptávky od poloviny listopadu. „Je samozřejmě spojený s lockdowny i rostoucí oblibou on-line nakupování,“ uvedl ředitel marketingu firmy Karol Gulaš. Rekordní prodej hlásí za leden, kdy růst obratu podle Gulaše podpořily výprodeje, ale i propagace sportovního oblečení. Na českém trhu stouply prodeje v prvním měsíci roku o třetinu.
Pandemie dostala do problémů i některé zavedené české módní značky. Městský soud v Praze v lednu schválil návrh na reorganizaci sítě obchodů s pánskou módou Blažek, v únoru zahájil insolvenční řízení se společností Pietro Filipi. Do insolvence se dostala také kožešnická firma Kara Trutnov patřící do skupiny C2H podnikatele Michala Mičky, stejně jako Pietro Filipi.