Článek
Tamní úřady proto spotřebitelům rozdávají dotace, nebo dokonce hotovost, aby pomohly největšímu automobilovému trhu světa zpět na nohy poté, co ho následky pandemie koronaviru zdevastovaly.
Podle údajů zveřejněných koncem minulého týdne Čínskou asociací výrobců automobilů (CAAM) poklesl prodej aut v prvním čtvrtletí roku 2020 v porovnání s loňským rokem o 42 procent. I když je to hlavně kvůli neuvěřitelnému 79procentnímu propadu v únoru, kdy země s 1,4 miliardy lidí zaznamenala jen 310 000 prodejů, trh zůstává velmi slabý. Minulý měsíc například bylo v Číně prodáno pouze 1,43 milionu vozidel, což je o 43 procent méně než v březnu loňského roku.
Zásadní role nejen v Česku
Automobilový průmysl hraje v čínské ekonomice zásadní roli. Ať už přímo, nebo nepřímo se na toto odvětví spoléhá v zemi více než 40 milionů lidí. Autoprůmysl generuje každý rok více než jeden bilion dolarů, což představuje zhruba 10 procent čínské výroby.
Zdravý a funkční čínský trh s automobily je ale důležitý i pro zbytek světa. Globální výrobci, jako jsou například Volkswagen a General Motors, prodávají v Číně ročně miliony vozů. Podle informací CNN představují pro obě společnosti prodeje v Číně přibližně 40 procent z celkových čísel.
Návrat k čemukoli, co připomíná normální stav, bude pro Čínu obtížný úkol. Vláda se neustále ekonomickou situaci snaží různými prostředky oživit.
Přinutit spotřebitele, aby si kupovali nová auta, je však stále těžší a náročnější. Už v roce 2019 klesl celkový prodej automobilů v Číně o osm procent na necelých 25,8 milionu poté, co v roce 2018 sklouzl o téměř tři procenta – což byl první pokles od 90. let.
„Zatímco narušení dodavatelského řetězce během pandemie bylo pro výrobce automobilů nepříjemné, klesající poptávka několik let po sobě je v Číně doslova život ohrožující,“ napsala pro CNN hlavní ekonomka Alicia García Herrerová ze společnosti Natixis.
Za nákup zaplatí vláda
Čínská automobilová asociace raději ani neuvádí novou prognózu prodejů. Před vypuknutím pandemie předpovídala, že v letošním roce sektor zaznamená dvouprocentní pokles. Nedávné nezávislé odhady však vypadají podstatně závažněji: například analýza S&P Ratings zveřejněná minulý týden, odhaduje, že čínský prodej aut by letos mohl klesnout až o 10 procent.
S přihlédnutím k poklesu poptávky a prodejů se čínská vláda snaží s klesající křivkou bojovat a prodeje podpořit. Peking proto minulý měsíc oznámil, že prodlouží dotace a daňové úlevy na nová energeticky úsporná vozidla, jako jsou elektrická nebo plug-in hybridní auta, o další dva roky. Elektromobily totiž z celého sektoru utrpěly asi největší ránu. Minulý měsíc se podle CNN prodalo pouze 53 tisíc vozů, což je meziroční pokles o více než padesát procent.
Některé čínské provincie dokonce povzbuzují spotřebitele k nákupu hotovostí. Za nákup zákazník dostane 1400 dolarů.
Země v současnosti doufá, že poptávka po nových vozech se vrátí ve chvíli, kdy se znovu otevřou brány vzdělávacích zařízení a rodiče budou muset své děti do škol a z nich vozit. Dalším zlomovým momentem pak má být blížící se letní sezona spojená s touhou cestovat, potvrdil generální tajemník CPCA Cchuej Tung-šu. Podle něj poptávku zvýší čínský svátek práce, který má v letošním roce trvat pět dní, tedy déle, než tomu bylo v předchozích letech.
Kupní síla oslabuje
Podle odborníků ze CNN však rozdávání hotovosti a víra, že se řidiči vrátí na silnice v novém voze, na záchranu čínského trhu s automobily stačit nebude.
Raketový růst prodejů, který zaznamenal čínský automobilový trh v 90. letech, je dávno pryč. A ekonomka García Herrerová ve své výzkumné zprávě uvádí, že kupní síla čínských spotřebitelů oslabuje. A to vytváří základní strukturální problém, kvůli kterému by mohly nízké prodeje pokračovat i v několika následujících letech.