Článek
V Česku zuří boj o peníze. Přesněji - o exkluzivní výrobu mincí pro Českou národní banku.
Veškeré oběživo, které máte v peněženkách, ale i různé vzácné pamětní mince pro ni už 25 let razí Česká mincovna, soukromá firma z Jablonce.
Část trhu si teď chce ukousnout konkurenční společnost Pražská mincovna, která má výrobu ve Vsetíně. Její majitel Pavel Trtík obviňuje centrální banku, že vytváří monopol a úmyslně nadržuje České mincovně.
„Chybí mi respektování fair play hry, kdy s oběma mincovnami bude nakládáno stejně, rovnoprávně, bez toho, aniž by se jedna protežovala a druhá znevýhodňovala,” říká Trtík s tím, že ČNB by na dvou dodavatelích vydělala.
Komise řekla ano, ale nic to nepřineslo
Argumentuje dokumentem z roku 2013, kdy v jeho firmě byla čtyřčlenná delegace odborníků ČNB prozkoumat, zda jeho mincovna dokáže vyrábět v požadované kvalitě, zda disponuje technologiemi a splňuje přísné bezpečnostní požadavky.
Komise konstatovala, že ano, ale žádnou konkrétní zakázku stejně Pražské mincovně od té doby nedala.
Centrální banka oponuje, že tato kvalifikace ještě nic neznamená a že díky ní nevzniká žádný nárok.
„Je tu snaha vyvolat dojem, že výroba mincí v České mincovně v Jablonci nad Nisou je výsledkem monopolu, cíleně vybudovaného ČNB přímými zakázkami bez možnosti soutěže. Skutečnost je však jiná - všechny aktuální smlouvy na výrobu mincí jsme uzavřeli na základě výsledků příslušných druhů zadávacích řízení,” říká Denisa Všetíčková z odboru komunikace ČNB.
Pozvali viceguvernéra
Cílem podnikatele Trtíka je začít dělat pro ČNB alespoň pamětní mince pro sběratele, jež centrální banka vydává k různým příležitostem v několika emisích do roka.
„ČNB za uplynulých šest let vyhlásila 56 veřejných soutěží mezi vytvarníky na podobu pamětních mincí. Ale veřejnou soutěž na samotnou výrobu mince nebyla žádná, vše automaticky dělala Česká mincovna,” vypočítává Trtík.
Ve zmíněném období centrální banka vydala za pamětní mince 562 milionů korun. Nespokojený podnikatel si do Pražské mincovny nedávno dokonce pozval viceguvernéra ČNB Mojmíra Hampla, aby mu ukázal, že jeho podnik mince razit umí a že nejde o žádnou „garážovou firmu”.
„Taková návštěva je vždy zdrojem poznání nových technologií, materiálů, procesů a také nákladů. Opakuji, že ČNB je přesvědčena, že uzavřela pro sebe výhodné smlouvy na výrobu mincí s vyváženým poměrem výrobních cen a požadované vysoké kvality,” říká k tomu mluvčí Všetíčková.
Obchodní ředitel České mincovny Aleš Brix se k nynější aktivitě konkurenta nechtěl vyjadřovat. Ostatně obě firmy za sebou mají tři roky soudů, které prohrála Česká mincovna. Neúspěšně žádala, aby mladší konkurent ze svého názvu vymazal slovo „mincovna”.