Článek
Šedesát osm procent. O tolik od začátku roku do konce září podle Českého statistického úřadu poklesl počet cizinců, kteří se u nás ubytovali. Projevuje se to i na platbách jejich kartami.
Lidé sice ve snaze předejít kontaktu s bankovkami častěji sahají po platební kartě, stejně tak i obchodníci chtějí chránit svůj personál a přímo vyzývají zákazníky, aby platili bezkontaktně. Ačkoli tedy obava z nákazy covidem-19 letos urychlila nárůst bezhotovostního placení, vyšší celkové útraty z tuzemských karet nedokázaly vykompenzovat propad tržeb z karet cizinců.
Podle údajů společnosti Global Payments, která provozuje většinu terminálů na tuzemském trhu, narostl objem plateb karet vydaných u nás meziročně o 13 procent. Ve stejném období ovšem o 36 procent v meziročním srovnání ubyl objem plateb zahraničními kartami.
„V říjnu po opětovně zavedených opatřeních jsme zaznamenali meziroční růst domácích plateb o 8,7 % a pokles zahraničních plateb o 56,8 %. V kumulaci za tento rok klesly zahraniční platby o 36 %, v lednu a únoru přitom ještě rostly o 20, respektive 18 procent,“ podotýká analytik Global Payments Ondřej Stříbrský.
Ze strachu před nákazou nebo kvůli vládním omezením v různých zemích zůstali zejména turisté ze zámoří doma. Týká se to hlavně Číňanů, Američanů, ale i Rusů nebo Britů. Útraty těchto národností u nás poklesly minimálně o 80 až 90 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Počet čínských turistů dokonce klesl tak hluboko, že jejich útraty letos dokonce vypadly ze sledované statistiky.
Jedinou zemí, jejíž turisté se k nám nebáli tolik jezdit, je překvapivě Maďarsko. Útraty z této podunajské země poklesly v porovnání s loňskem pouze o necelou polovinu. V desítce zemí s největšími objemy karetních útrat také přibylo Polsko.
Hotelům, restauracím a barům chybí z hlediska karetních útrat nejvíc Američané a Rusové, jejichž digitální útraty meziročně propadly o 80 a více procent. Důležití pro ně jsou také Rakušané a Italové, jak je vidět z dat od Global Payments.
„U turistů je větší ochota platit větší částku za večeři nebo oběd, dávat spropitné a platit kartou či telefonem,“ komentuje situaci majitel několika restaurací a činovník Asociace malých a středních podniků a živnostníků Luboš Kastner.