Hlavní obsah

Rozmysleli jste si to opravdu dobře, ptal se Babiš na startu éry elektromobilů v Mladé Boleslavi

Záznam vystoupení premiéra Andreje Babiše, šéfa Škoda Auto Bernharda Meiera a prezidenta Sdružení AUTOSap Bohdana Wojnara.Video: Seznam Zprávy

V Mladé Boleslavi se v pondělí konalo tzv. 2. kolokvium o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice. Zástupci vlády, ministerstev a další úředníci tu s kapitány autoprůmyslu probírali, co je potřeba udělat pro nástup elektromobility.

Článek

Premiér Andrej Babiš na setkání s tuzemskými výrobci automobilů uvedl, že stát neplánuje daňové úlevy pro ty, kteří si koupí elektromobil. Z jeho vystoupení po setkání s šéfem Škody Auto Bernhardem Meierem a šéfem Sdružení Autosap Bohdanen Wojnarem byl postřehnutelný opatrný přístup k nástupu nové éry: tedy automobilů poháněných elektřinou.

„To, jak se pustila Evropa do elektromobility, že do roku 2025 máme mít 25 procent aut poháněných elektřinou a do roku 2030 dokonce 40 procent, to je skutečně velká výzva… Česká ekonomika je založena na výrobě automobilů, a doufejme, že to všichni zvládneme, i ty negativní dopady. Doufám, že si to v europarlamentu rozmysleli dobře,“ řekl Babiš.

Jak uspějí automobily na elektřinu, o tom podle premiéra rozhodnou spotřebitelé. „V Norsku dotují jejich nákup daňovými slevami, my nic takového neplánujeme,“ dodal Babiš. Elektromobily jsou nyní v základních cenách výrazně dražší než srovnatelné vozy se spalovacími motory.

Automobily, základ českého průmyslu

Automobilový průmysl, který v Česku zaměstnává přes 400 tisíc lidí a tvoří okolo 9 procent HDP, zažije s nástupem elektromobility dramatické změny. Jinak než přes výrobu elektromobilů totiž prakticky nelze splnit zpřísňující se emisní normy, ale současně výroba elektrických aut změní i síť dodavatelů závislých na uatomobilkách.

I když největší tuzemská automobilka Škoda Auto oznámila plán uvést na trh do roku 2022 deset modelů elektromobilů, Česko podle všeho na bateriové elektrické vozy (BEV) připraveno není. Z memoranda, na kterém se průmysl dohodl s vládou v roce 2017, jsou zatím podle analýzy společnosti EY naplněna jen marginální opatření.

Například dobíjecích stanic je v Česku podle dat Sdružení automobilového průmyslu 400. V Nizozemsku jich je přitom 33 tisíc a v Německu 25 tisíc. I v počtu nových registrací elektromobilů je Česko v Evropě na štíru. V Norsku loni bylo každé druhé registrované auto na elektřinu, v Nizozemsku to bylo 6,7 procenta, v Rakousku a Británii 2,5 %. V Česku 0,4 %.

„Potřebujeme pomoc veřejného sektoru a municipalit, nikdy nedošlo k tak rychlé náhradě stávající technologie novou. Pokud stát nezasáhne, bude chybět v roce 2025 tři tisíce dobíjecích stanic. V roce 2030 potom už dvacet tisíc, což je ještě konzervativní odhad,“ řekl na úvod pondělního kolokvia prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.

Obecně se uvádí, že na funkční systém je potřeba jedno nabíjecí místo na každých deset registrovaných elektromobilů.

Infrastrukturu za klíčovou označil i šéf Škoda Auto Bernhard Maier. „To je důvod, proč investujeme 32 milionů eur, abychom u našich továren vybudovali pro zaměstnance sedm tisíc nabíjecích stanic,“ uvedl Maier.

Na první pohled je jasné, že více se elektromobilům daří v zemích, kde je stát podporuje. Například skrze mnohem výhodnější zdanění než u aut se spalovacími motory nebo rovnou skrze příspěvky na nákup. V Česku je zatím pro elektromobily pouze 0 % silniční daň a parkování v Praze zdarma.

„Potřebujeme i motivační nástroje pro firemní i soukromé zákazníky,“ uvedl Wojnar.

Právě o podpoře státu při přechodu ze spalovacích motorů na ty elektrické se v pondělí na půdě mladoboleslavské Škody jedná na kolokviu o budoucnosti průmyslu. Kromě zástupců automobilek v čele se šéfem Škody Auto Bernharda Maiera nebo prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Bohdana Wojnara je v prostorách kosmonoského Škoda Training Center i premiér Andrej Babiš, ministři Richard Brabec, Jan Hamáček, Marta Nováková a Dan Ťok nebo pražský primátor Zdeněk Hřib.

Doporučované