Článek
Nové lyceum má podle ředitelky poskytnout dětem ze škol typu Montessori možnost pokračovat ve stejném systému vzdělávání. „V Brně je spousta Montessori základních škol, které končí devátou třídou. Tak si troufám tvrdit, že některé děti se budou poohlížet po vzdělání ve stejném směru,“ uvedla ředitelka školy Darina Gurutidu.
Prioritou vedení kraje je posilovat nabídku maturitních oborů všeobecného směru i různorodost vzdělávacích přístupů. „Proto jsem rád, že jsme podpořili vznik lycea Montessori v Brně,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Jiří Nantl (ODS).
Pokud bude o způsob práce v lyceu Montessori velký zájem, Perlička přijme i studenty z jiných škol. V budově školy v Hlaváčově ulici vyčlenili pro středoškoláky třídy, které nyní využívá školka. Ta se přesune do jiné části budovy.
Autoři koncepce střední školy Montessori se inspirovali v americkém Clevelandu, kde se středoškoláci účastní některých aktivit spolu se studenty univerzity. „Naše vize je spolupráce se státními univerzitami, ústavy, firmami i řemeslnými dílnami. Aby studenti vedle zvládnutí povinné látky mohli prohlubovat tu oblast vzdělání, která je zajímá,“ uvedla Gurutidu. Žáci by tak měli získat jasnější představu o své budoucí profesi.
Způsob vzdělávání vychází ze zkušeností italské psycholožky Marie Montessori, která žila v letech 1870 až 1952. Pedagogové nechávají dětem volnost při výběru aktivit i tempa učení. Mají být pro studenty rovnocenným partnerem v komunikaci a pomáhat rozvíjet jejich potenciál. Montessori v brněnské Perličce staví na zvládnutí mezilidské komunikace a zapojení do běžných aktivit, jako je pěstování a prodávání plodin nebo vaření.