Hlavní obsah

V Británii se tvoří dlouhé fronty na benzin. Nemá ho kdo dovézt

Foto: Profimedia.cz

Fronty aut se tvoří i u čerpacích stanic ve Walesu.

V Británii se od sobotního rána opět tvoří dlouhé fronty u čerpacích stanic. Několik z nich muselo kvůli nedostatku pohonných hmot i dočasně zavřít.

Článek

Řadu čerpacích stanic ve Velké Británii dočasně uzavřeli. Společnosti BP a Esso podle webu Sky News varovaly před nedostatkem benzinu a nafty na některých svých čerpacích stanicích. Pohonných hmot je v zemi dostatek, na benzinové pumpy je kvůli chybějícím řidičům nákladních aut ale nemá kdo dovézt.

Na mnohých benzinových stanicích se tak tvoří fronty. Přestože opravdová nouze nehrozí a v rafinériích je pohonných hmot dostatek, Britové se preventivně rozhodli zásoby nafty a benzinu doplnit.

Dlouhé fronty aut se u čerpacích stanic začaly tvořit v pátek a pokračovaly i v sobotu. Společnost BP oznámila, že kvůli nedostatku pohonných hmot uzavřela nejméně 20 z 1200 čerpacích stanic, které provozuje. Na 50 až 100 z nich došel alespoň jeden druh paliva. V Británii je okolo 8300 čerpacích stanic, zavřených je momentálně asi jedno procento.

Firma EG, která ve Velké Británii vlastní 341 čerpacích stanic, kvůli „bezprecedentní poptávce po pohonných hmotách“ zavádí limit nákupu na všechny druhy pohonných hmot. Při jedné transakci tak zákazníci budou moci nakoupit za maximálně 30 liber (téměř 900 Kč).

Jedna čerpací stanice ve Stockportu prodala v pátek přes 24 000 litrů pohonných hmot. Ve stejný den o týden dříve to přitom bylo jen 8000 litrů. Ministr dopravy Grant Shapps přitom už v pátek motoristy vyzval, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informoval web BBC.

Členové britské vlády se opakovaně snažili odradit veřejnost od panického nakupování a trvali na tom, že nedostatek benzinu neexistuje. „V zemi máme dostatečné zásoby pohonných hmot a veřejnost by měla být ujištěna, že jich není nedostatek,“ prohlásil včera večer mluvčí Downing Street.

Chybí až 100 tisíc řidičů

Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) odhaduje, že ve Spojeném království chybí přibližně 100 000 řidičů nákladních vozidel. Stávající nedostatek se ještě zhoršil v důsledku pandemie a brexitu. Vláda plánuje zavést dočasný program, který by zahraničním řidičům nákladních automobilů práci ve Spojeném království usnadnil. Zveřejnění konečných podrobností se očekává tento víkend.

Veškeré změny imigračních pravidel by ale byly dočasné, zároveň by byl stanoven limit pro počet pracovníků, kterým bude povolen vstup do země. Podle odhadů britských médií by mohlo být vydáno až 5000 dočasných víz nad rámec běžné imigrační politiky.

Evropské sdružení silničních dopravců uvedlo, že dočasná víza by byla „dobrým nápadem“, ale jsou „pouze částečným řešením“. Sdružení uvedlo, že pro řidiče je snazší jezdit v rámci EU než mezi EU a Spojeným královstvím. Setrvání v EU tak stále může být pro řidiče nákladních vozů lákavější.

Pracovní podmínky, s nimiž se řidiči nákladních automobilů setkávají, často podle BBC odrazují mladší uchazeče o zaměstnání. Průměrný věk řidičů nákladních automobilů ve Spojeném království je 55 let.

„Pokud jste celý týden v kamionu, stává se z této práce způsob života, který buď milujete, nebo nenávidíte. V některých dnech pracujete až 15 hodin denně. Jakmile naše generace z branže odejde, nepůjdou do ní přilákat noví lidé - zejména mladí. Lidé prostě nechtějí trávit celé noci v kamionu,“ řekl pro BBC řidič cisterny s 30letou praxí Mark.

Foto: Profimedia.cz

Pohled, který se britským řidičům naskýtá u řady benzinových stanic.

Nedostatek řidičů je podle ministra dopravy Shappse celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje.

Nedostatek potravin před Vánocemi?

Řidiči v Británii chybí ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. RHA vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Nedostatek řidičů nákladních vozů může v Británii vést i k nedostatku potravin na pultech obchodů. Společnosti Tesco i Iceland v srpnu uvedly, že očekávají nedostatek zboží na pultech zejména v klíčovém období, které nastane před Vánocemi.

Podle Britského maloobchodního konsorcia (BRC) také v uplynulém měsíci kvůli „rostoucím nákladům na dopravu zboží a byrokracii související s brexitem“ prudce vzrostly ceny některých druhů zboží. Odborníci podle webu Independent varovali i před možným růstem cen potravin, který je podle nich v nadcházejících měsících „pravděpodobný“.

Související témata:

Doporučované