Článek
V Británii začnou od pondělí zásobovat palivem čerpací stanice armádní řidiči. Na mnohých pumpách, zejména v Londýně a na jihovýchodě země, v pátek došly pohonné hmoty, u ostatních čerpacích stanic se tvořily dlouhé fronty.
Ostrovní země má za sebou chaotický týden, během něhož motoristé v panice skupovali pohonné hmoty do zásoby a na benzinkách docházelo i k potyčkám. Vláda se rozhodla, že prodlouží platnost 5000 zvláštních víz pro zahraniční řidiče kamionů, která původně měla mít platnost jen do Vánoc.
Britská vláda povolala armádu, aby pomohla s řešením situace, která nastala v důsledku brexitu i pandemie covidu-19 a akutnímu nedostatku řidičů cisteren. Vláda v pátek oznámila, že 200 armádních pracovníků obsluhy cisteren, z toho 100 řidičů, během víkendu dokončí zácvik a v pondělí začnou rozvážet pohonné hmoty.
„Zatímco situace se stabilizuje, ozbrojené síly jsou tu, aby zaplnily jakékoli kritické pracovní místo a pomohly udržet zemi v chodu podporou průmyslu zásobování obslužných prostor pohonnými látkami,“ uvedl britský ministr obrany Ben Wallace.
Šéf asociace provozovatelů nezávislých čerpacích stanic Brian Madderson však stanici BBC sdělil, že nasazení armádních řidičů zásadní obrat situace nepřinese. „Nebude to zásadní všelék,“ řekl. „Je to velká pomoc, ale z hlediska objemu toho nezvládnou odvézt zas tak moc,“ dodal.
Vláda konzervativního premiéra Borise Johnsona v pátek pozdě večer oznámila, že prodlouží platnost dočasných víz, které chce udělit asi 5000 řidičům kamionů na překlenutí současného krizového stavu. Víza budou nově řidiče opravňovat k práci v Británii až do konce února. Původní trvání víz do Vánoc označovali jako příliš krátké mnozí kritici, podle nichž by tak krátká doba pobytu nepřilákala dostatek zahraničních pracovníků.
Vláda uvedla, že 300 řidičů cisteren bude moci přijít do země v podstatě ihned. Zbylých 4700 dočasných víz je určených pro zahraniční řidiče kamionů vozících jídlo, kteří budou moci do země vstoupit od konce října.
Podle distributorů je v Británii bez paliv více než 2000 čerpacích stanic a zpravodajové Reuters uvádí, že v Londýně a jižní Anglii jsou stále zavřené desítky benzinových pump. U těch, které ještě nezavřely, se tvořily fronty často rozlícených řidičů.
Opoziční strany vyvíjejí tlak na Johnsona, aby svolal příští týden parlament, který by se podle nich měl zabývat dlouhodobějším řešením nedostatku pracovníků a trhlin v dodavatelských řetězcích.
Na malé množství řidičů kamionů si v posledních měsících stěžuje řada velkých firem. Na některých místech prořídly regály v supermarketech, což vyvolalo obavu obchodníků o situaci před Vánocemi, kdy jsou prodeje obvykle největší za celý rok.
Vláda se ve snaze předejít nedostatku krocanů, který je v Británii tradičním vánočním pokrmem, chystá do země přijmout od konce října do konce roku 5500 zahraničních pracovníků do chovů drůbeže.
Johnsonova vláda se snaží upozaďovat kritické hlasy, podle nichž je nedostatek řidičů důsledkem odchodu Británie z Evropské unie. Británie nicméně odchodem z EU přišla o jednu ze základních svobod sedmadvacítky, jíž je volný pohyb pracovníků mezi členskými zeměmi. Po brexitu odešly desítky tisíc řidičů do svých rodných zemí, čímž zhoršily situaci v sektoru, který se již tak potýkal s nedostatkem pracovní síly.
Situaci ještě ztížila pandemie covidu-19, kvůli níž rovněž řada řidičů odešla pryč z Británie. V důsledku koronavirových restrikcí pak přestaly na čas fungovat autoškoly a na pracovní trh tak přicházelo méně nových řidičů, než je obvyklé. Profese řidiče kamionu přitom podle Reuters kvůli špatným platovým a pracovním podmínkám láká stále méně mladých.