Hlavní obsah

V autobusech ČSAD Vsetín meziročně ubylo pět milionů cestujících

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

V autobusech ČSAD Vsetín loni vinou pandemie koronaviru meziročně ubylo více než pět milionů cestujících. Zatímco v roce 2019 jich firma přepravila přes 19,66 milionu, loni jich bylo zhruba 14,48 milionu.

Článek

Loni se ČSAD Vsetín podílela na pravidelné linkové autobusové dopravě ve Zlínském, Moravskoslezském a Olomouckém kraji, v několika městech zajišťovala také MHD. Meziroční propad přepravených cestujících je podle Slaného způsoben prakticky pouze pandemií.

Za rok 2020 ujely autobusy společnosti 22,99 milionu kilometrů, o rok dříve to bylo 21,12 milionu kilometrů. Od 8. června 2019 začala firma obsluhovat veřejnou linkovou dopravu v oblastech Opavy a Vítkova na Opavsku.

Tržby ČSAD Vsetín z prodeje výrobků, služeb a zboží byly za rok 2019 asi 274,3 milionu korun, firma tehdy skončila ve ztrátě 25,1 milionu korun. Hospodářské výsledky za rok 2020 nezveřejnila, předpokládá ale propad tržeb.

Většinu smluv s objednateli dopravy má podnik v takzvaném brutto režimu. Jízdné je u nich příjmem objednatele, dopravci platí vysoutěženou cenu za ujetý kilometr. „Vzhledem k omezením spojů ze strany objednatelů v době protiepidemických restrikcí najezdily naše autobusy mnohem méně kilometrů, takže propad tržeb je způsoben ne poklesem cestujících, ale poklesem ujetých kilometrů vzhledem k omezením linek, především školních spojů,“ uvedl Miroslav Slaný, mluvčí skupiny Z-group bus, do které se společnost ČSAD Vsetín sloučila na konci roku 2020 spolu s dalšími čtyřmi regionálními autobusovými dopravci z portfolia podnikatele Zdeňka Zemka.

Společnosti vypadly i téměř veškeré tržby ze zájezdové dopravy. Částečně přišla podle Slaného i o příjem z komerčních linek tam, kde linky neobjednává kraj ani obce, ale dopravce je jezdí na své riziko, tedy tržby jsou jeho příjmem.

Kvůli nařízeným karanténám nebo využívání ošetřovného loni společnost zaznamenala nárůst počtu práce neschopných zaměstnanců na zhruba dvojnásobek. „Z běžných deseti procent vzrostl na dvacet procent stavu. Kolik zaměstnanců skutečně prodělalo covid-19, ale nejsme schopni zjistit. Mnohdy jsou totiž pouze v karanténě, ale negativní,“ doplnil Slaný.

Pracovníci skupiny Z-group bus, do které se kromě ČSAD Vsetín sloučily ještě firmy Krodos Bus, Housacar, ČSAD autobusy Plzeň a Autobusová doprava-Miroslav Hrouda, podle Slaného nadále pokračují v pravidelné dezinfekci vozidel. Využívají k tomu zejména takzvané ozonové čištění.

Doporučované