Článek
Video, jak vyděšeného vietnamsko-amerického lékaře Davida Dao vleče personál uličkou letadla, obletělo snad všechny sociální sítě. Skandál způsobil pokles akcií, tržeb i důvěry v aerolinky United Airlines.
Společnost se teď rozhodla změnit svou politiku přidělování last minute míst svému personálu. Oznámila, že ustupuje od praxe poskytnout svému personálu mimo službu místa na poslední chvíli v již obsazených letadlech. V budoucnu pro ně mají být vyčleněna sedadla minimálně hodinu před odletem.
Formálně přeplněná letadla jsou přitom běžnou praxí. Aerolinky často prodají více letenek, než je k dispozici volných míst v letadle. Doufají totiž, že si někteří cestující let „přebookují", když se tak nestane, nabídnou pasažérům změnu letu za finanční odškodné.
Stejně tomu bylo i v případě letu z Chicaga do Louisville 9. dubna, kterým cestoval také lékař David Dao. Když bylo třeba uvolnit čtyři místa pro personál, posádka vyzvala cestující, aby za finanční kompenzaci svá místa opustili.
Nikdo se však dobrovolně nepřihlásil. Personál tak namátkou vybral čtyři pasažéry, mezi nimi i Davida Dao. Ten však své místo v letadle opustit nechtěl, protože údajně spěchal za svými pacienty, kteří k němu byli na příští den objednáni.
Přečtěte si o dalších problémech na palubě United Airlines:
Místo pochopení si ale Dao „vysloužil" tvrdý zásah letištní ochranky, končící otřesem mozku, komplikovanou zlomeninou nosu a vyraženými zuby. Jeho právní zástupce už oznámil, že United Airlines zažalují.
Aerolinky dříve v prohlášení uvedly, že jejich zaměstnanci postupovali podle pravidel, šéf společnosti Oscar Munoz se ale později za celý incident omluvil.
Otázkou zůstává, jestli opatření v budoucnu zamezí podobnému konfliktu. Pouhou hodinu před odletem už totiž bývá cestující odbaven a počítá s tím, že letadlem odletí. Pokud bude pasažér z letu vyloučen kvůli last minute sedadlům pro posádku, znovu se dostane do podobně nepříjemné situace.