Článek
„Zdražovat budeme určitě všichni. Zapomeňme, že plyn nebo elektřina se vrátí na úroveň, kterou jsme viděli před rokem nebo dvěma,“ uvádí Ivan Baťka, majitel a generální ředitel firmy Fosfa, která je největším zpracovatelem žlutého fosforu v Evropě a jedním z pěti největších dodavatelů pro potravinářský průmysl na světě.
„Nejen budeme, my už jsme zdražili,“ doplňuje ho další účastník byznysové debaty Stanislav Martinec, ředitel vizovické firmy Koma Modular.
Zvýšení cen výrobků se nelze vyhnout ani podle zakladatele Albixonu Jaroslava Smetany. „Určitě v procentech – myslím – že to nejhorší z tohoto pohledu už máme za sebou,“ uvádí v debatě Seznam Zpráv.
Doba je velmi náročná na precizní plánování, aby bylo z čeho vyrábět. Když už materiál přijde, často skokově zdražuje. Mezitím firmám neodpadl problém s nedostatkem pracovníků a k tomu všemu řeší drahé energie. Dopravní toky, na které byli výrobci zvyklí desetiletí, navíc mnohdy kolabují.
„S čím se nejvíc potýkáme, je cena námořní dopravy, na které jsme do velké míry závislí. Když se nám naše výrobky mezi kontinenty houpou na lodi, tak je to výrazně dražší,“ říká Martin Horsák, finanční ředitel firmy Baťa.
Máme nohy na stole. Dělají za nás jiní
To však podle něj řeší každý. Jsou problémy, které ho trápí víc. „Musíme si přiznat, že pěkně jsme to v těch korporacích dopracovali, tím myslím negativně – zejména tady v Evropě. A teď se divíme, že tady něco nemáme nebo že jsme ztratili schopnost si to vyrobit,“ říká Horsák, který je sám také členem představenstva korporace.
„Bylo nám zatěžko zaplatit uklízečku a další profese, vymysleli jsme všechny ty outsourcingy, sdílená centra, než jsme to poslali někam dál na trhy a teď zjišťujeme, že to prostě nemáme a platíme za to několikanásobně více,“ dodává člověk, který „drží kasu“ v obuvnické firmě.
S tím souhlasí Ivan Baťka z Fosfy, jejíž obrat se blíží třem a půl miliardám korun. „Myslím, že nás čeká velice zajímavé období jen proto, že jsme začali vše outsourcovat. Ve skutečnosti to znamená jen to, že začnete mít nohy na stole a očekáváte, že za vás někdo něco udělá. A to je dnešní Evropa,“ říká muž, kterého žebříček Forbesu označuje jako 80. nejbohatšího Čecha.
Krize nejsou. Nastávají jen v našich hlavách
Česká republika i Evropa jsou podle něj dnes v situaci, kterou by nenazval krizí, ale transformací. Situaci přirovnává k té z přelomu třicátých let minulého století a začne to energetickou krizí.
„Připravme se na to, že pokud bude chlad, nastanou blackouty. Každý, kdo tomu trochu rozumí, si spočítá, že energie není dost,“ je přesvědčen Baťka. Z krize energetické je podle něj blízko krizi průmyslové, hospodářské.
„Fabriky dneska vypínají. Hnojařské podniky, tudíž nebudou hnojiva a zdraží se potraviny příští rok. Hromada evropských podniků stojí, co je mimo Evropu k dostání, nakupuje Čína. Ta zakázala vývoz hnojiv a potravin, surovin, protože sama potřebuje zajistit věci pro sebe. Evropský průmysl neexistuje, v České republice existuje jen několik málo podniků, které dělají konečné produkty, častokrát jsme jen součástí subdodavatelského řetězce. Ten je narušen a musí být zásadním způsobem změněn,“ je přesvědčen majitel břeclavské chemičky.
„Krize nejsou, nastávají jen v našich hlavách a ukazují nám slabá místa,“ doplňuje ho finanční ředitel firmy Baťa Martin Horsák.
Podle byznysmanů za to může i systém dotací, na které jsme se naučili ve velkém spoléhat. „Já jsem zděšen, že některé země už mluví jen o dotacích, že nejsme schopni se sami uživit a živí nás jen ty dotace. Jsem zděšen i z toho, že si neumíme vyhlásit výběrové řízení, to už musí dělat externí firmy. Nejsme si schopni sestavit ani vlastní projekt, protože když to uděláme, tak nám neprojde,“ popisuje realitu Stanislav Martinec, ředitel vizovické firmy Koma Modular, která vyrábí modulární stavební systémy pro celý svět.
„Systém subvencí a dotací křiví charakter a je to cesta do pekel,“ doplňuje ostatní výrobce bazénů Jaroslav Smetana, zakladatel Albixonu.
Covid není příčina. Jen urychlovač
Covid však podle Baťky není příčinou současných problémů, ale akcelerátorem. Je přesvědčen, že ekonomika dlouho spěla k této situaci a vůbec to není překvapivé.
„My jsme to dlouhodobě očekávali, dlouho předpovídali,“ říká majitel firmy působící v 85 zemích světa. „Dneska se říká, že všechno způsobila Čína. Ale ne, to my jsme se rozhodli, že tu těžkou práci budeme dávat druhým. V Evropě že si necháme design a výzkum a vyrábět se bude v Číně. Ale logicky – tam kde je výroba, se přesune i design a výzkum. Takže to know-how, které jsme kdysi měli, se přesunulo a dnes ho nemáme,“ říká v debatě Seznam Zpráv Baťka.
Ani kolaps námořní dopravy podle něj nezpůsobuje Čína. „Z té se zboží vypraví za tři dny. Dneska kolaps působí Amerika, kde je chaos. Neodvezete jediný kontejner z přístavu, kupí se tam kontejnery a stojí lodě. To samé se děje v Anglii a problém se přelévá do Evropy,“ uzavírá majitel Fosfy.