Článek
Už třetím rokem leží u pražského soudu žaloba Čechů, kteří – po vzoru řidičů v Německu nebo Spojených státech – chtějí odškodnění kvůli aféře Dieselgate. Emisnímu skandálu, kdy německý koncern Volkswagen vybavil motory 11 milionů vozů nelegálním softwarem na snižování emisí.
A v červnu přijdou další žaloby. Podle advokáta Františka Honsy z kanceláře BBH, která majitele aut zastupuje, bude chtít nově odškodnění dalších 400 lidí. Celkem se tak už k žalobě připojí více než čtyři tisíce českých řidičů. Dohromady tak budou po Volkswagenu a Škodě Auto požadovat 880 milionů.
„Žalobu budeme podávat k 20. červnu,“ potvrdil Seznamu advokát Honsa.
Žaloba vypočítává, kde všude měla majitelům aut vzniknout škoda. Odvolává se například na studie, podle nichž se autům, ze kterých se nelegální software odstranil, snižuje výkon a stoupá spotřeba. Nebo na pokles cen dieselových automobilů.
Podle advokáta Honsy je 20. červen důležité datum, po němž už některé nároky na odškodnění mohou být promlčené. Před třemi lety totiž ministerstvo dopravy nařídilo svolávací akci, aby si majitelé „dieselgatových“ aut nechali software přehrát. Takže lidé se oficiálně dozvěděli, že jim mohla vzniknout nějaká škoda. Což je důležité právě kvůli tříleté promlčecí lhůtě.
Automobilky pak majitelům vozů, jichž je v Česku přes 165 tisíc, rozeslaly pozvánky do servisů.
Společnou žalobu zastřešuje firma Safe Diesel, která nezastírá, že je to pro ni i byznys: pokud vyhraje, od každého odškodněného klienta dostane 25 procent z vysouzené částky.
Mladoboleslavská automobilka dlouhodobě tvrdí, že k žalobám není důvod – jednoduše proto, že řidičům fakticky žádná škoda nevzniká. A odmítá, že by přehrání softwaru, které nabízí zdarma, mělo jakýkoli vliv na spotřebu nebo na výkon.
„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích oxidu uhličitého, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech. Všechny vozy lze tak bez omezení před i po provedení technických opatření používat, zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,” prohlásil už dříve Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto.
„Jsme nadále toho názoru, že pro úhrady odškodnění a pro žaloby zákazníků, které s tím souvisejí, neexistuje v jiných částech světa právní základ. Všechna vozidla, kterých se tato záležitost týká, jsou po technické stránce bezpečná a provozuschopná. Mohou být bez omezení používána v silničním provozu a také být nadále prodávána. Disponují náležitými schváleními,“ prohlásil před podáním první vlny žalob Jan Klíma, mluvčí společnosti Porsche Česká republika, která zastupuje v tuzemsku značku Volkswagen.
Zatímco v Česku ještě soud žádnou žalobu na odškodnění nezačal projednávat, v Německu už padlo několik nepravomocných rozsudků.
Regionální odvolací soud v Karlsruhe například koncem května rozhodl v neprospěch Volkswagenu v případu týkajícím se koupě vozidla na naftový pohon se softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Volkswagen má dát svým zákazníkům nová vozidla stejného typu. Naopak v únoru soud v dolnosaském městě Braunschweig nárok na odškodnění zamítl.
Ve Spojených státech byl jeden z bývalých manažerů Volkswagenu pravomocně odsouzen k sedmi letům vězení. Většina ze 600 tisíc majitelů dieselů tam obdrží odškodné 5 100 až 10 tisíc dolarů, tedy asi 130 tisíc až 255 tisíc korun.