Článek
Na první pohled vypadají ty dvě křivky hodně podobně. Nejdřív dlouho nic, pak růstový spurt… A tady podobnost mezi hodnotou bitcoinu a akcií Tesly končí.
Zatím totiž nevidíme do budoucnosti, jen víme, že Tesla magickou hranici tisíce dolaru za akcii (zatím) neprorazila a v prvních hodinách po otevření amerických burz mířila střemhlav pod 800 dolarů.
Řada obchodníků si totiž řekla, že 1) v nejlepším se má přestat a 2) jakmile se začne o nějakém podniku psát, je čas prodávat.
To všechno platí v případě standardního podniku, jenže Tesla a její šéf Elon Musk tuto základní charakteristiku nesplňují – a nikdy nesplňovali. Za prvé jde pro „teslí“ investory asi o první příležitost vycouvat z podniku s pěkným ziskem, za druhé o Muskovi a Tesle se píše prakticky pořád.
Skeptikům navzdory
Dlouhou dobu však novináři a investoři o Tesle referovali jako o podniku odsouzeném k záhubě. Nejkritičtější moment Musk odvrátil patrně na podzim roku 2017 – klíčový vůz Tesla Model 3 nabral už tři měsíce zpoždění, firma každou minutu spálila osm tisíc dolarů a například známý automobilový expert Bob Lutz, který pracoval pro Opel a BMW a v zámoří pro celou velkou trojku, tedy Ford, Chrysler i GM, prohlásil, že Muskova fabrika zkrachuje v roce 2019.
Proti firmě se také postavily zástupy „nepřátelských“ investorů, kteří si vsadili na propad jejích akcií, ti teď krvácejí a lížou si rány hluboké 16 miliard dolarů. Přesně o tolik podle výpočtů analytické firmy S3 Partners přišli od roku 2016, kdy se akcie automobilky prodávala za zhruba 144 dolarů, do minulého pátku. A akciový skok v tomto týdnu jim dál pustil žilou.
Důležité je prolomit nedůvěru
Čím si tedy Tesla vysloužila takovou důvěru, že se na její cenné papíry všichni vrhli?
Už dvě čtvrtletí po sobě vykázala zisk (ve čtvrtém kvartálu vydělala 105 milionů dolarů, na podzim hlásila 143 milionů dolarů), navzdory mnoha pochybám se jí podařilo v termínu rozběhnout fabriku nedaleko Šanghaje, společná továrna na baterie s firmou Panasonic také vykázala zisk a měla by rozšířit výrobu… Není toho málo. Hlavně se ale Muskovi podařilo prolomit nedůvěru, že bude potřebovat další a další peníze, aby udržel automobilku nad vodou.
Také mu hraje do karet nálada na trhu, do elektromobilních vod se se zpožděním vrhly i tradiční automobilky se stoletou tradicí – a tím jen zdůraznily, že éra spalovacího motoru skutečně končí a vývoj a výroba elektromobilů není jen Muskův hokus pokus.
„Kdo čte a studuje celé téma okolo Green Deal – paktu, který se projednával v Evropské unii v závěru roku, ví, že domněnka, že by mohlo dojít k nějakému obratu a ústupu od zpřísňování limitů, je iluze. Spíš bude pravdou opak,“ upozornil na potíže klasických automobilek člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar.
Tesla se emisemi zabývat nemusí, naopak díky prodeji „nulových emisí“ automobilce Fiat Chrysler ještě na oprátce pro klasické automobilky vydělává.
Uvidíme za půl roku
Otázkou však zůstává, jak dlouho si Musk a jeho Tesla technologický náskok udrží. Toyota a VW, které Tesla v tržní kapitalizaci dohání a předhání (v případě VW), investují do čistých automobilů miliardy dolarů a na rozdíl od Tesly mají s konstrukcí aut desítky let zkušeností. Při pohledu z burzy si jsou možná tyto automobilky rovné, ale pohled na roční produkci vozů mluví za vše – Tesla dokázala v roce 2019 dodat necelých 400 tisíc vozů, ani ne polovinu produkce mladoboleslavské Škodovky.
Jestli bude křivka akcií Tesly kopírovat bitcoin, nebo se naopak vydá do výšin podobně jako rakety z Muskova vesmírného podniku SpaceX, tedy uvidíme za půl roku.