Článek
Ústavní soud upřesnil výklad pravidel, podle nichž musí být lidé jedoucí v autě povinně připoutáni bezpečnostními pásy.
Řidič osobního auta podle Ústavního soudu není zodpovědný za to, že se dospělý spolujezdec nepřipoutá. Musí však zajistit, aby byly připoutány děti, které s ním ve voze cestují.
Dospělý a svéprávný spolujezdec je za užití bezpečnostních pásů zodpovědný sám. Podle soudce zpravodaje Jaroslava Fenyka nese proto zodpovědnost za případnou škodu na vlastním zdraví především on sám - v případě, že řidič neporuší jinou svou důležitou povinnost. Pokud například jede nepřiměřenou rychlostí, může být za tragickou nehodu souzen a potrestán.
Video: Velkým problémem řidičů je mobil - podívejte se, co udělá za jízdy
Zákon podle soudu neobsahuje žádnou výslovně formulovanou povinnost přímo zajistit použití pásů dospělými spolujezdci, dokonce ani závazek řidiče poučit cestující v osobním voze o povinnosti připoutat se. Zákon v tomto směru zavazuje pouze řidiče aut s více než osmi místy k sezení. Zákon také výslovně neříká, že by řidič například nesměl zahájit jízdu, pokud spolujezdci nejsou připoutaní.
Ústavní soud vydal svůj výklad tohoto zákonného ustanovení nad konkrétním případem.
Řidič v něm byl odsouzen kvůli tragické autonehodě, při které zahynul jeho bratr, nepřipoutaný spolujezdec. Řidič tvrdil, že opakovaně vyzval bratra, aby použil pásy, avšak bez výsledku.
Ústavní soud však poukázal na to, že řidič byl podnapilý, jel nepřiměřenou rychlostí a nezvládl řízení, což vedlo k fatálnímu následku, a proto je trestně odpovědný.
Řidiče v tomto konkrétním případě uznal Okresní soud v Olomouci vinným z ohrožení pod vlivem návykové látky, maření výkonu úředního rozhodnutí a usmrcení z nedbalosti. Dostal čtyři roky vězení plus zákaz řízení na 6,5 roku. Zdravotní pojišťovně měl zaplatit 281 910 korun. Olomoucká pobočka krajského soudu rozsudek zmírnila na tři roky vězení a pětiletý zákaz. S nárokem na náhradu škody pak krajský soud pojišťovnu odkázal na civilní řízení.