Hlavní obsah

Úroky na spořicích účtech se letos zdvojnásobí, myslí si analytik. Ani to by ale nebyla žádná sláva

Rozhovor s analytikem Chytrého Honzy Jiřím Pospíšilem.Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

První dvě české banky k Novému roku zvýšily úrokové sazby na vkladech. Podle analytika společnosti Chytrý Honza Jiřího Pospíšila porostou úroky na spořicích i termínovaných účtech i v jiných bankách a průměr se dostane na přibližně dvojnásobnou úroveň.

Článek

Raiffeisenbank zvýšila od Nového roku úrok na spořicím účtu na 3 procenta. Banka Creditas ve stejnou dobu navýšila úroky na termínovaných vkladech na deset let až na 3,1 procenta. Nabídka Raiffeisenbank se navíc vztahuje na nové klienty a navíc jen na půl roku.

Zatímco úroky u úvěrů i v návaznosti na zvyšování sazeb České národní banky (ČNB) rostou, tak úročení vkladů nikoli. Brzy by se to ale mohlo změnit. A první dvě novoroční vlaštovky nezůstanou samotné.

„V letošním roce už začnou banky postupně promítat zvyšování úrokových sazeb ČNB nejen do úvěrů, ale i konečně do vlastních úroků na termínovaných nebo spořicích účtech,“ myslí si analytik společnosti Chytrý Honza Jiří Pospíšil.

Úroky na spořících účtech jsou stále dole. Porostou?Video: Aleš Černý, Jan Marek, Seznam Zprávy

Současný pohled na úroky na vkladech není z pozice klienta nijak příznivý. Najde se několik bank, kde se dá za určitých podmínek zhodnotit vklad za 1 až 1,5 procenta. Ty největší finanční ústavy ale mají úroky mnohem blíže nule než jedničce. Na konci listopadu byla průměrná výše úroků na spořicích účtech okolo čtvrt procenta.

„Myslím, že ta výše by měla být dvojnásobná, tedy okolo půl procenta. Pokud ČNB ještě alespoň jednou zvýší úrokové sazby, tak se na tuto hodnotu můžeme dostat,“ odhaduje Pospíšil.

Banky nyní nic netlačí k tomu, aby úroky zvyšovaly. Ty velké mají hotovosti dost, další za tuto cenu od svých stávajících klientů nabírat nemusí. Motivací ale může být pro vyzyvatelské peněžní ústavy přilákat na atraktivní spořicí účty klienty od konkurence. A to bude podle Pospíšila faktor, který také potáhne sazby nahoru.

„V průměru deset procent klientů za rok změní svou banku,“ připomíná analytik statistiku, které si jsou banky dobře vědomy.

Související témata:

Doporučované