Článek
Odtávání ledu na obou světových pólech přidělává vrásky ekologům a environmentalistům – obchodníci a těžaři v něm ale vidí i nové příležitosti. Úbytek mořského ledu znamená jednodušší přístup k obrovským zásobám ropy a zemního plynu a kratší obchodní trasy.
Rusko se dlouhodobě zaměřuje na takzvanou Severní námořní cestu (NSR), která bude brzy zřejmě splavná po celý rok. Do roku 2035 bude mít podle prezidenta Vladimira Putina k dispozici nejméně 13 velkých ledoborců, část z nich na jaderný pohon, píše agentura Reuters. Už teď používá trojici titánů – nejnovější Ural a jeho sestry Sibiř a Arktidu.
„Ural je společně se svými sestrami ústředním bodem našeho strategického projektu otevření NSR pro celoroční činnost,” uvedl pro Reuters Aleksej Lichačev, výkonný ředitel Rosatomu.
Rusko chce stavbou nových ledoborců a zacílením na nové námořní trasy posílit svou pozici mezi svými tradičními rivaly jako je Kanada, Spojené státy, Norsko a Čína. Už loni v zimě Rusko vyslalo Severní námořní cestou první loď, která proplula bez pomoci ledoborce. Putin to tehdy nazval „přelomovou událostí v otevírání Arktidy”.
Podle odhadu US Geological Survey skrývá Arktida zásoby ropy a zemního plynu v množství 412 miliard barelů, což dělá asi 22 % světových zásob dosud netknutých přírodních zdrojů. Moskva také doufá, že trasa vedoucí z Murmansku do Beringova průlivu poblíž Aljašky značně sníží čas námořní dopravy z Asie do Evropy a stane se tak populární.
Arktida je oblast, kde světově dochází k nejrychlejšímu nárůstu teplot a trvalému ztenčování mořského ledu. Podle amerického Národního střediska pro sledování sněhu a ledu byla tloušťka ledu v lednu 2019 nejmenší oproti průměru z let 1981 až 2010, připomíná britský The Independent.