Hlavní obsah

Let Smartwings bez jednoho motoru? Úřad zahájil správní řízení

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Letounu během cesty z řeckého Samosu přestal nad mořem fungovat levý motor. Pilot doletěl až do Prahy, aniž by požádal o bezpečné přistání dříve nebo varoval řízení letového provozu v zemích, které přelétal.

Článek

Úřad pro civilní letectví (ÚCL) zahájil správní řízení kvůli srpnovému letu společnosti Smartwings s porouchaným motorem. Na dotaz ČTK to dnes bez dalších podrobností uvedl mluvčí ÚCL Vítězslav Hezký.

Není tak zatím zřejmé, zda je řízení vedeno proti dopravci, nebo někomu z posádky. Letecká společnost k tomu odpoledne sdělila, že vůči firmě Smartwings žádné správní řízení zahájeno nebylo.

Úřad si již dříve vyžádal od dopravce veškerou dokumentaci k letu. Po prostudování materiálů nyní zahájil jedno správní řízení. Další vyšetřování by měla zásadně ovlivnit i zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který případ také zkoumá. Jeho šetření může trvat až rok.

V zákoně o civilním letectví z roku 1997 se o správním řízení píše pouze v souvislosti s odejmutím příslušných dokladů nebo zákazem činnosti.

Příslušná pasáž ze zákona o civilním letectví.

Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy.

Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí.

V případech, kdy se letadlu porouchá jeden z motorů, je přitom obvyklým řešením nouzové přistání na nejbližším letišti. Jde především o preventivní postup pro případ, kdyby přestal fungovat i druhý motor.

Pilot navíc podle dostupných informací nenahlásil problémy s motorem kontrolám žádné ze zemí, přes které přelétával.

„Pracuji v budapešťském středisku řízení letového provozu a byl jsem v kontaktu s tímto letadlem, když přelétalo Maďarsko. Nepadlo ani slovo o selhání motoru, byli jsme (pouze) informováni o technickém problému,“ napsal pod článkem na serveru The Aviation Herald, který o incidentu informoval jako první, čtenář podepsaný jako Marc.

„Když překročili rakouskou hranici, předali jsme je Vídni. Za deset minut nám volali zpět, proč jsme je neinformovali o selhání motoru. Ukázalo se, že selhání nahlásili do Prahy, ale ve Vídni ani u nás jsme o něm nevěděli. Ani Srbové o tom nevěděli. A ptal jsem se také kosovských kolegů a ani oni o tom nevěděli,“ dodal.

To posléze potvrdilo rakouské řízení letového provozu. „Austro Control nebyl upozorněn ani nijak informován o mimořádnosti na tomto letu. Ani o důvodech, ani o výběru nižší letové hladiny,“ citoval odborný server Zdopravy.cz mluvčího Austro Control Markuse Pohanku.

Společnost Smartwings nové informace k případu popřela s tím, že vůči společnosti správní řízení zahájeno nebylo. Mluvčí firmy Vladimíra Dufková dodala, že společnost s úřady plně spolupracuje.

Letecký úřad nedávno sdělil, že z interního šetření, které dopravce úřadu předal spolu s vyžádanými materiály, vyplývá, že let měl být pochybením posádky. V souvislosti s případem server TN.cz informoval, že v září skončil u dopravce letový ředitel Pavel Veselý.

Související témata:

Doporučované